Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 3 januari

    Hot, hopp och utmaningar för entreprenadbranschen 2019

    Ekonomisk och ekologisk hållbarhet kommer att bli ännu viktigare nästa år – det är tydligt när åtta av ATL:s branschreportrar tittar på vad som väntar efter nyår. I dag: Alexander Weimar om entreprenadåret 2019.

     Kommer det nya standardpriset för diesel att ligga på runt 17 kronor/litern 2019?
    Kommer det nya standardpriset för diesel att ligga på runt 17 kronor/litern 2019? FOTO: Mostphotos

    HOT: Dieseln mot nya höjder

    Vi rör oss allt mer mot ett fossilfritt samhälle och fordonsflotta. Dieselskatten i Sverige sänks visserligen något enligt den budget som lagts, men priset på raps och råolja stiger vilket leder till fortsatt höga dieselpriser. Det finns i nuläget inte tillräckligt många bra eldrivna maskiner inom branschen och prislappen är fortfarande hög. Dieselmaskinerna kommer därför att fortsätta vara relevanta även 2019 men kostnaden att köra dem kommer att vara hög.

     Över 100 kommuners budget för vinterväghållning spräcktes 2018 efter en hård vinter.
    Över 100 kommuners budget för vinterväghållning spräcktes 2018 efter en hård vinter. FOTO: Mostphotos

    HOPP: Mycket snö och lönsammare röjning

    2018 spräckte över 100 kommuner sin budget för snöröjning efter en hård vinter. Kanske en till snörik vinter kan få kommunerna att höja budgeten för vinterväghållningen och öka lönsamheten för snöröjarna? NCC beslutade under hösten att sälja av sin division för väghållning och frågan är var den hamnar. Med en stor brist på snöröjare kan kommunerna tvingas betala bättre för snöröjning vilket leder till bättre lönsamhet.

     Bostadsbyggandet i Sverige minskar men en utmaning blir att locka över lediga maskinförare till skogen eller lantbruket.
    Bostadsbyggandet i Sverige minskar men en utmaning blir att locka över lediga maskinförare till skogen eller lantbruket. FOTO: Mostphotos

    UTMANING: Hitta maskinförare

    Bristen på maskinförare kommer att bestå även 2019. Det kommer fortsatt att vara svårt att rekrytera förare till skogen och lantbruket men när bostadsbyggandet i Sverige fortsätter att gå ner kan fler maskinförare bli lediga för uppdrag. Den stora utmaningen är lönerna som är drygt 3 000 kronor högre i månaden inom byggnadssektorn. I slutänden vet vi alla att ”money talks”.

    Till toppen