Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 26 februari 2018

    Kommunerna om plogkaoset: Ekonomiskt vansinne

    Robertsfors

    Problemen med oplogade enskilda vägar växer. I Robertsfors kommun norr om Umeå planerar man att köpa terränggående bilar för att säkra hemtjänsten.

     Problemen med snöröjningen har pågått i snart två år nu. I våras skrev ATL om Leif Backman som fick hyra en egen plogbil när Holmträsks vägsamhällighets ekonomiska resurser inte räckte till för att röja den enskilda vägen. De nya tidsreglerna införs nu på allt fler av Trafikverkets driftområden.
    Problemen med snöröjningen har pågått i snart två år nu. I våras skrev ATL om Leif Backman som fick hyra en egen plogbil när Holmträsks vägsamhällighets ekonomiska resurser inte räckte till för att röja den enskilda vägen. De nya tidsreglerna införs nu på allt fler av Trafikverkets driftområden. FOTO: Lena Leffler

    – Vi har en by där snöröjningskostnaderna har stigit med trehundra procent. De som jobbar i hemtjänsten märker av att de enskilda vägföreningarna måste sköta plogningen själva nu, säger Patrik Nilsson (S), kommunalråd i kommunen Robertsfors strax norr om Umeå.

    Hårdare kontroll av tidsreglerna gör att de statliga snöröjarna inte vågar ploga de enskilda vägarna längre. Trafikverket visar inget intresse att ta tag i problemet.

    – Vi hade stormöte i november med vägföreningarna samt en stor entreprenadfirma. Samtidigt hade vi bjudit in Trafikverket men de avböjde att närvara, säger Patrik Nilsson.

    Även Robert Berhardsson (S), kommunalråd i Jokkmokk, har liknande erfarenheter.

    – Vi hade en hel del dialog förra vintern mellan kommunalråden. Det som stör mig mest är att de har så låg förståelse på Trafikverket. Man är inte lyhörd för de konsekvenser vi ser, säger han.

    LÄS ÄVEN: Vägsamfällighet hotar stänga vägen om lösning inte nås

    Hemtjänsten köper fyrhjulsdrivet

    Den hårdare tolkningen av tidsreglerna har lett till att fordonsflottan inte utnyttjas optimalt.

    – Att en plogbil möter en annan plogbil som kör med plogen uppe är samhällsekonomiskt vansinne. Självklart bör en plogbil ta alla vägar i området där den verkar, säger Lasse Pettersson, vägchef på Skellefteå kommun, till SVT Nyheter.

    I Robertsfors planerar hemtjänsten att köpa in fyrhjulsdrivna bilar med högre markfrigång.

    – Ibland är det omöjligt att ta sig fram. Då får man lämna bilen och plumsa sista biten, säger undersköterskan Anders Boberg.

    Under ATL:s rundringning berättar en snöröjare om att civil olydnad nu praktiseras bland en del förare. En ensamboende kvinna i ett mindre by i inlandet och som inte fått plats på äldreboende, har försatts i en svår situation sedan vägen till bostaden inte längre röjs. Plogbilsförarna plockar därför av GPS:en, lägger den i en busskur och röjer vägen trots risken för vite.

    ATL har även pratat med Hörnäs vägsamfällighet funderar på att stänga vägen om ingen lösning kommer fram. Läs reportaget här.

    LÄS OCKSÅ: Skärpt övervakning drabbar enskilda vägarLÄS OCKSÅ: Hård tolkning leder till insnöade bybor

    Relaterade artiklar

    Till toppen