Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 18 november

    För låg jourersättning kan bli dyrt på sikt

    Entreprenörerna är besvikna på jourersättningen för snöröjning i Eskilstuna kommun. Men några planer på att höja nivån de närmaste åren finns inte. Facket menar att det kan innebära att andra kostnader ökar på sikt.

     För låg jourersättning till snöröjarna kan stå kommunerna dyrt i långa loppet, menar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.
    För låg jourersättning till snöröjarna kan stå kommunerna dyrt i långa loppet, menar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson. FOTO: Jeppe Gustafsson/TT

    Nivån på jourersättningen för snöröjning i flera kommuner i Södermanland är så låg att den inte räcker till om man ska följa kollektivavtalet. Det anser såväl entreprenören Alexander von Bothmer som Maskinringens regionchef Maria Hammarstedt.

    Mikael Arvidsson är verksamhetschef i Eskilstuna kommun. Efter att ATL vid upprepade tillfällen försökt få en intervju svarar han på frågor via mejl.

    I dagsläget är jourersättningen så låg att den ligger under kollektivavtalsnivån. Hur tänker ni där?

    ”Att jämföra med kollektivavtal känns främmande då vi handlar upp entreprenad för ett område. Det utgår en fast ersättning kallad jourersättning och i årets avtal är den som minst 45 000 kronor och uppåt beroende på områdets storlek och komplexitet”, skriver Mikael Arvidsson.

    Tror ni att entreprenörer accepterar nivån för att sedan lägga på extra på körtiden för att kompensera sig?

    ”Vi tror att entreprenörer räknar hem ett område och i den kalkylen har ordning på sina kostnader, och således kan lämna ett anbud som utvärderas enligt de krav som ställs av LOU. Vi som beställare följer också upp våra avtal med kontroll av entreprenör för att säkra kvaliteten och utförandet av det som avtalats.”

    ”Lurar sig själva på sikt”

    De nuvarande nivåerna kommer att ligga kvar även kommande två år.

    ”Vad som händer efter det vet jag inget om”, skriver Mikael Arvidsson.

    Den dåliga jourersättningen har gjort att flera företag valt att inte lägga anbud. Vilket inte är bra, anser Lars Mikaelsson, förbundssekreterare på Transport.

    – Kommunerna behöver veta vilken nivå som behöver tas ut på schyssta företag för att jämföra anbuden med varandra, säger han.

    Hur utbredda de låga ersättningsnivåerna är vet han inte. Men han ser hur de ställer till det – både för hans medlemmar och för kommunerna:

    – Tyvärr upplever vi att det finns entreprenörer som lägger in på tok för låga anbud för att man ska kunna säkerställa att företagen lever upp till miniminivåerna i kollektivavtalen, eller väljer att göra andra felaktigheter med moms och annat. Upphandlingarna behöver bli bättre, så att det inte kan överklagas i den omfattning som ofta görs nu.

    Kommuner som ligger på för låga ersättningsnivåer lurar sig själva på lång sikt, menar Lars Mikaelsson.

    – De får betala för anbudet i andra änden, då anställda förmodligen utöver en felaktig ersättning även går miste om sin pensionsavsättning. Då kommer de att behöva både sociala bidrag och hyresbidrag, säger han och fortsätter:

    – Tar företagen på sig dessa arbeten förutsätter vi att de anställda minst får den ersättning som vårt kollektivavtal anger. Det är dessutom viktigt att arbetstiderna och annat ligger inom lag och avtal. Annars kan lika gärna kommunerna bedriva denna verksamhet själva!

    Han vill också lyfta problemet med att uppdraget går vidare till underentreprenörer:

    – Mycket pengar hamnar nog hos den som lagt in anbudet, betydligt mindre finns slutligen kvar till den entreprenör långt ner i kedjan som ska utföra arbetet.

    LÄS OCKSÅ: Snöröjningstvist slutar i domstol

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen