Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 27 december 2020

    Gula maskiner ska göra röda siffror till svarta

    Jonas Jaenecke är på väg att styra upp Söderberg & Haak ur surhålet där bolaget hamnade efter att ha mist tunga varumärken.

    – 2021 ska vi nå ett nollresultat, det är planen, säger Jonas Jaenecke.

    Detta är ett reportage ur Lantmannen nr 10/2020.Vill du läsa mer om tidningen eller teckna en prenumeration? Klicka här!

     Jonas Jaenecke är bekväm i vd-stolen vid det här laget. Under 2021 ska bolaget minst gå med nollresultat efter flera tunga år.
    Jonas Jaenecke är bekväm i vd-stolen vid det här laget. Under 2021 ska bolaget minst gå med nollresultat efter flera tunga år. FOTO: Hans Dahlgren

    För en utomstående betraktare kan det tyckas vara enkelt att ratta ett importbolag.

    I ena ändan ger leverantörerna järnet för att bygga bra maskiner; i andra ändan lägger återförsäljarna på en rem för att sälja produkterna.

    Däremellan finns importören och fixar lite med logistik, marknadsföring och fakturering.

    Men verkligheten är sällan så enkel.

    Förlorade flera varumärken

    Om leverantörerna tror att de kan tjäna mer pengar på en annan modell så överger de importören.

    Om återförsäljarna inte är nöjda söker de sig till andra importörer eller hittar vägen direkt till leverantörerna.

    Detta var vad som hände Söderberg & Haak för fem år sedan.

    CNH, med starka globala varumärken som Case IH och New Holland, bröt det mångåriga samarbetet. Kort därefter bestämde sig även entreprenadpartnern JCB för att gå en annan väg.

     Gröna och gula maskiner väger lika tungt i bolaget och så ska det vara även framöver.
    Gröna och gula maskiner väger lika tungt i bolaget och så ska det vara även framöver. FOTO: Hans Dahlgren

    För Söderberg & Haak ledde det på ett bräde till ett omsättningstapp på mer än 200 miljoner kronor och röda siffror i bokslutet; förluster som fortfarande hänger med.

    Jonas Jaenecke ska vända rött till svart. Han rekryterades till Söderberg & Haaks styrelse hösten 2017, ett år senare fick han frågan om att ta vid som vd och det var inget svårt beslut att tacka ja.

    – Jag kände bolaget väl och visste att det fanns kompetens, vilja och starka varumärken att bygga på, säger Jonas Jaenecke.

    Återförsäljarbolag mindre lyckad satsning

    Efter ”skilsmässorna” 2015–2016 agerade bolagets dåvarande ledning snabbt och knöt till sig nya varumärken: Deutz-Fahr för traktorer och tröskor samt Komatsu för entreprenadmaskiner.

    Men flera tongivande återförsäljare hade följt de förlorade varumärkena och därför beslöt Söderberg & Haak att integrera framåt och starta återförsäljarbolag på flera håll i landet.

    Det visade sig vara ett mindre lyckat vägval och nu drar man sig successivt tillbaka från återförsäljarledet igen.

    – Med i facit i hand kan vi se att det beslutet inte borde ha tagits där och då. Det fungerade bevisligen inte och nu går vi andra riktningen, säger Jonas Jaenecke.

     Mobila servicebussar är viktiga pusselbitar för att kunna täcka in hela landet.
    Mobila servicebussar är viktiga pusselbitar för att kunna täcka in hela landet. FOTO: Hans Dahlgren

    När han kom in som vd hösten 2018 hade bolaget nyss visat ett minusresultat på 136 miljoner kronor. Den nye vd:n fick grönt ljus för en plan för att komma på plus igen inom tre år och den har man arbetat efter sedan dess. Nu närmar sig sanningens minut.

    – Vi följer planen och når delmålen längs vägen så vi känner oss trygga i det vi gör. Någon gång under 2021 kommer vi att visa svarta siffror igen, säger han.

    I omsvängningen mot att inte äga fler återförsäljare än nödvändigt har en strategi varit att ge de lokala företagsledarna möjlighet att driva verksamheten i egen regi. Det innebär att bara en handfull av ett 40-tal återförsäljare och serviceställen numera är helägda av Söderberg & Haak.

    Handeln med begagnade maskiner är en viktig del, inte så mycket för Söderberg & Haak själv, som för återförsäljarna och man försöker hjälpa till på olika sätt med värdering av inbyten och förmedling.

    – Affärer med begagnat är dessutom en viktig ingång för nya kunder.

    Jonas Jaenecke har själv ingen direkt lantbruksanknytning, men han poängterar att det kompenseras mer än väl av kapabla medarbetare.

    Varit vd för Delavator

    Direkt erfarenhet har han däremot av entreprenadmaskiner; under fem år var Jonas Jaenecke vd för Delavator som är generalagent för Hitachis entreprenadmaskiner. I övrigt finns det mycket industriell erfarenhet i bagaget, uppväxt som han är i en familj med industriföretag i Ystad. Företaget finns kvar inom familjen som ett fastighetsinnehav i bolagsform.

    – Jag tycker jag har sett förutsättningarna för företagande, det fanns med i diskussionerna runt matbordet därhemma, säger Jonas Jaenecke.

    Söderberg & Haak är ett helägt dotterbolag till Mellby Gård AB, som i sin tur ägs av industrimannen Rune Andersson med familj. Bolaget är ett av de äldsta innehaven i familjens bolagsbukett och Rune Andersson satt själv med i styrelsen för bolaget fram till 2014, sedan dess är sonen Erik Andersson styrelseledamot.

    – Det är otroligt positivt för bolaget att ha en aktiv och stark ägare. Vi har en stor grad av frihet samtidigt som koncernen finns där som stöd och en viktig spelare exempelvis i kontakter med banker, säger Jonas Jaenecke.

     Exakthacken Big X är flaggskeppet i vallskördekedjan från Krone.
    Exakthacken Big X är flaggskeppet i vallskördekedjan från Krone. FOTO: Hans Dahlgren

    Konkurrensen på den svenska marknaden för lantbruksmaskiner har skärpts rejält de senaste åren. Köparna har blivit färre och säljarna fler. Att då komma ut med nya, om än inte okända, varumärken och produkter kan inte vara enkelt.

    – Vi hävdar oss bra på marknaden. Vi har välkända varumärken med hög kvalitet.

    På vems bekostnad hävdar ni er?

    – Det är svårt att avgöra. Det får de som förlorar affärerna till oss berätta. Vår varumärkesportfölj är väl inarbetad och känd hos kunderna, säger Jonas Jaenecke.

    På entreprenadsidan är bilden annorlunda. Marknaden i Sverige växer och att Söderberg & Haak fick in Komatsu har blivit ett vasst vapen i kampen om marknadsandelar.

    – Det är världens näst största varumärke inom entreprenad med ett mycket gott rykte i entreprenadvärlden. Tidigare har Komatsu haft en besvärlig resa i Sverige, men vi har jobbat intensivt sedan vi fick in dem med att etablera struktur i både försäljning och eftermarknad, säger Jonas Jaenecke.

    Hoppas på växande lantbruksmarknad

    Det finns årstidsvariationer i maskinförsäljningen. Lantbruksmaskinerna säljer bäst på hösten när skörden är bärgad och året går mot sitt slut, medan entreprenadbranschen gärna köper maskiner i början på året. Entreprenörerna är också måna om att köpa senaste årsmodell med bästa tillgängliga miljöprestanda pådrivna av krav från beställarna.

    I dag står entreprenadmarknaden för drygt hälften av Söderberg & Haaks omsättning. Jonas Jaenecke har förhoppningar på att lantbruksdelen ska växa ikapp när traktorerna och tröskorna från nya Deutz-Fahr tar marknadsdelar samtidigt som etablerade varumärken som Amazone och Krone konsoliderar sin ställning. Ambitionen är att Söderberg & Haak även fortsätt ska stå stadigt på två ben: lantbruk och entreprenad.

    – Vi har en resa att göra med Deutz-Fahr. Konkurrensen är hård, men Deutz-Fahr ligger i framkant med tekniken. Därför är vi övertygade om att det finns utrymme för varumärket på den svenska marknaden, säger han.

     Jonas Jaenecke kände Söderberg & Haak från styrelserummet när han rekryterades till VD-posten.
    Jonas Jaenecke kände Söderberg & Haak från styrelserummet när han rekryterades till VD-posten. FOTO: Hans Dahlgren

    Torkåret 2018 satte ekonomiska spår inom lantbruket. När de är på väg att försvinna kommer pandemin och påverkar allt och alla. Lantbruket som bransch tillhör inte de värst drabbade, men för lantbrukets leverantörer blev det ett avbräck när mässor som Borgeby och Brunnby ställdes in. En del leverantörer gjorde egna event digitalt, men Söderberg & Haak valde att bida sin tid. Bolaget försöker ändå vara ute och träffa kunder på lokala aktiviteter tillsammans med återförsäljare.

    – Både lantbruket och entreprenadbranschen är ändå förhållandevis förskonade från corona, men i en kris är likviditeten viktig för alla företag. Affärerna finns där ute, men de tar lite längre tid, säger Jonas Jaenecke.

    Detta är ett reportage ur Lantmannen nr 10/2020.Vill du läsa mer om tidningen eller teckna en prenumeration? Klicka här!

    Jonas Jaenecke

    Ålder: 53 år

    Familj: Ja. Fru, son och hund.

    Bor: Malmö.

    Yrke/Sysselsättning: Vd för Söderberg & Haak AB.

    Utbildning: Tekniskt gymnasium följt av civilekonomutbildning vid Lunds universitet.

    Fritid: Aktiv med olika sporter.

    Sex snabba frågor:

    1. Vilken personlig relation har du till svenskt lantbruk?

    – Jag har ingen personlig relation till lantbruket, men ett stort intresse.

    2. Vilken är den viktigaste innovationen inom lantbruk eller skogsbruk?

    – När man gick över från häst till traktor.

    3. Om du fick önska dig ett enskilt beslut från Sveriges regering, vad vore det?

    – Enklare regelverk för företagen.

    4. Hur tillbringade du semestern 2020?

     – Det blev ”hemester”.

    5. Vad lägger du helst på grillen?

    – En bit närproducerat svenskt nötkött.

    6. Vilken maskin hos konkurrenterna skulle du vilja införliva i din portfölj?

    – Den frågan passar jag på.

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Till toppen