Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 18 juni 2018

    John Deere släpper nya skotarmodeller

    John Deeres kompletterar sin G-serie med skotarmodellerna 910G och 1010G, som kommer med ny design, nya komfortfunktioner, högre effekt och en sänkt motorhuv som ska förbättra sikten över arbetsområdet.

     910G:s lastutrymme uppgår till 3,5 eller fyra kvadratmeter.
    910G:s lastutrymme uppgår till 3,5 eller fyra kvadratmeter.

    John Deere 910G har en smidig utformning som gör att den ska klara förstagallringar väldigt bra, och hör tillsammans med 1010G till företagets minsta skotare. Lastkapaciteten uppgår till nio respektive elva ton, och båda modeller kan fås med antingen sex eller åtta hjul, och med ett lastutrymme som uppgår till 3,5 eller fyra kvadratmeter.

    Inom ramen för konfigurationsvalen kan köparna också välja mellan fast och roterande/nivellerande hytt, där det sistnämnda valet bidrar till ökad komfort och i förlängningen även högre produktivitet.

    Den som väljer den mindre modellen 910G kan i sin tur välja mellan kranvalen CF1 eller CF5, varav den sistnämnda kan fås i tre olika räckvidder. I den större 1010G begränsas kranvalen till enbart CF5 med de tre räckvidderna, men då kan man också välja till IBC eller kranspetsstyrning som funktionen också kallas på svenska.

    Högre maxeffekt

    Jämfört med tidigare modeller i samma storleksklass levereras maskinerna också med höjda motoreffekter (118 kilowatt respektive 131 kilowatt) och med ett vridmoment som sträcker sig upp till 650 respektive 730 newtonmeter.

    Båda modellerna kan även levereras med kort hjulbas, vilket sker genom att bakaxeln flyttats fram 40 centimeter. Det ska i sin tur göra maskinerna mer lättmanövrerade, vilket kan vara praktiskt vid gallringsarbeten.

    1010G kan dessutom levereras med lång boggi. Det innebär i det här fallet att avståndet mellan det främre och bakre hjulnavet på den bakre boggin utökas med 390 millimeter. Det ska i sin tur ge ett marktryck som är 14 procent lägre från däcket på det bakre chassit, enligt tillverkaren.

    IBC populärt

    När det kommer till kranspetsstyrningen väljer i dag runt 90 procent av JD-kunderna till funktionen, som ska ge tidsvinster motsvarande ett extra lass per dag. Funktionen innebär, enkelt uttryckt, att förarna bara behöver koncentrera sig på gripklon när de styr den i höjd- och sidled. Sen tar datorn hand om kranrörelserna.

    I version 2.0 av kranspetsstyrningen har gripprecisionen förbättras ytterligare, särskilt vid arbete med lång räckvidd. Tack vare den elektroniska ändlägesdämpningen ska kranen också röra sig betydligt mjukare.

    Vad gäller miljö uppfyller motorn utsläppskraven för Steg fem, som träder i kraft i början av nästa år.

    John Deere har sedan tidigare även lanserat kranspettstyrning på sina skördare.

     910G:s smidiga utformning gör att den ska klara förstagallringar väldigt bra.
    910G:s smidiga utformning gör att den ska klara förstagallringar väldigt bra.

    Relaterade artiklar

    Till toppen