Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 10 mars

    HVO kan bli fortsatt befriat från skatt

    Chockhöjningen på priset på HVO till årsskiftet kan vara på väg att undanröjas. En ansökan om fortsatt undantag är sannolikt på väg till Bryssel inom kort.

     En ansökan om att få behålla den svenska skattebefrielsen på HVO uppges vara på väg till EU.
    En ansökan om att få behålla den svenska skattebefrielsen på HVO uppges vara på väg till EU. FOTO: Anders Wiklund/TT

    Flera svenska aktörer med Finansdepartementet i spetsen har senaste tiden jobbat hårt på EU-nivå för att få behålla Sveriges skattebefrielser på högkoncentrerade drivmedel som HVO och etanol. Lyckas det inte väntar en kraftig höjning vid årsskiftet som innebär att priset för HVO kan bli närmare 30 kronor per liter.

    EU vill att biodrivmedel som produceras av avfall ska prioriteras, inte sådana som tillverkas av livsmedel som till exempel raps och socker. Allt för inte äventyra livsmedelsproduktionen och den biologiska mångfalden.

    Dispens för vissa

    Nu är ett besked i frågan på gång från Finansdepartementet enligt Tomas Ekbom, programdirektör för Biodrivmedel och biooljor på Svenska Bioenergiföreningen (Svebio). Möjligen redan i dag, tisdag.

    Mycket talar för att det blir fortsatt dispens i alla fall för vissa drivmedel, enligt honom.

    – Min kvalificerade gissning är att grödobaserade drivmedel inte får dispens, men att det finns utrymme för att ge dispens för övriga. Det skulle betyda att det blir full skatt på RME, vilket förstås är mycket beklagligt, och den del av E85 som är spannmålsbaserad. Men också att det är en stor chans att HVO får dispens.

    – Skattebefrielsen kommer i så fall sannolikt att gälla i två år till, för sedan ska hela skattesystemet ses över så 2022 blir det en helt ny giv.

    Johan Ekström är pressekreterare åt finansminister Magdalena Andersson. Det har enligt honom varit ett antal möten i Bryssel där det förts ”konstruktiva samtal”. Men han kan inte säga något om en ansökan är på väg till EU-kommissionen.

    – Jag kan varken bekräfta eller dementera det.

    Positiva signaler

    Tove Winiger är politik- och hållbarhetsansvarig på branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag.

    – Det kommer att bli superproblematiskt om det inte blir fortsatta skatteundantag, säger hon.

    Samtidigt tror även hon på en lösning före årsskiftet som inte innebär dramatiska prishöjningar på ren HVO och bioetanol:

    – Nu när vi har fått politikerna på banan.

    Sveriges Åkeriföretag har varit i kontakt med ett antal EU-instanser, bland annat Generaldirektoratet för konkurrens. Och därifrån har det kommit positiva signaler, säger Tove Winiger.

    – De har mest varit förvånade över att den svenska regeringen inte varit tydligare med sin ståndpunkt och att de inte fått indikationer på hur långt användningen av dessa bränslen har kommit här.

    Ett problem är dock att undantaget för Sverige precis som tidigare bara gäller i två år, menar hon. Det vore bättre med en långsiktigare lösning, anser Tove Winiger, både för producenter och konsumenter av biodrivmedel.

    Relaterade artiklar

    Till toppen