Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 30 november

    Regeringen pressas i biodrivmedelsfrågan

    Region Östergötland pressar regeringen att komma överens om ett avtal med EU som gör att Sverige fortsatt kan subventionera grödobaserade biodrivmedel, som till exempel HVO.

     Circle K är ett av företagen i Sverige som bara för några veckor sedan sänkte priset på HVO-100 för att göra drivmedlet mer attraktivt för konsumenter och företagare.
    Circle K är ett av företagen i Sverige som bara för några veckor sedan sänkte priset på HVO-100 för att göra drivmedlet mer attraktivt för konsumenter och företagare. FOTO: Fredrik Stork

    I mitten av förra veckan kom nyheten att nya EU-regler avser att ta bort den skattelättnad som i dag finns på biodrivmedel som HVO-100. Detta skulle i så fall innebära att prislappen på till exempel HVO-100 skulle stiga med 10 kronor per liter.

    Anledningen till de nya reglerna är att EU vill att biodrivmedel ska göras på avfall och inte saker som kan bli livsmedel, som till exempel raps.

    EU-reglerna ska träda i kraft först vid årsskiftet 2020/2021. Men Region Östergötland vill att den svenska regeringen agerar redan nu:

    ”Vi uppskattar regeringens arbete i frågan och vet att de varit tydliga mot EU-kommissionen. Nu anser vi att regeringen måste löpa linan ut och sätta hårt mot hårt. Ett sätt att göra det vore att anmäla till EU-kommissionen att Sverige avser att fortsätta subventionera biodrivmedel redan innan det nya ramverket är beslutat. Sverige har andra förutsättningar och kan på ett hållbart sätt bidra till klimatomställningen genom grödobaserade drivmedel”, säger Julie Tran (C), ordförande i trafik- och samhällsplaneringsnämnden i Region Östergötland i ett pressmeddelande.

    En stor anledning till varför just Östergötland vill ha subventioner för biodrivmedel är att flera aktörer i området både producerar och använder sig av dem. Vidare har även flera aktörer i regionen satt klimatmål som inte kommer att nås om de nya EU-reglerna införs.

    Förnybar diesel viktigt verktyg

    En av Sveriges största producenter av HVO-100 är Neste. Företaget drabbades av en stor skattesmäll när regeringen beslutade att sluta räkna restprodukten PFAD som just restprodukt, och därmed inte längre fick skattelättnader.

    Företaget menar att det är viktigt att den svenska regeringen driver på frågan.

    – Reduktionsplikten ger en bra bas för att minska växthusgasutsläppen inom trafiken, men de höginblandade drivmedlen spelar en viktig roll i att nå målet. En skattelättnad för de höginblandade biodrivmedlen har gett progressiva aktörer möjlighet att gå före, vilket exempelvis har bidragit till att kollektivtrafiken i många städer och regioner är nästintill fossilfria, säger Anders Nyberg, näringspolitisk chef för Neste i Norden till ATL.

    – Precis som många andra hoppas vi därför att den svenska regeringen driver på EU-kommissionen för ett fortsatt undantag. Vi ser att det finns ett stort tryck i frågan, fortsätter Anders Nyberg.

    Relaterade artiklar

    Till toppen