Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 18 december 2019

    Här rullar Ponsses nya snabbskotare

    Strångsjö.

    Sveriges första Ponsses Bison AF kör nu i skogarna utanför Katrineholm. Leverantören kallar den ”världens snabbaste skotare”. Så tycker föraren Linus Brunzell om sin nya maskin.

     För att Ponsses nya skotare ska komma helt till sin rätt bör det vara längre transporter till avlägget.
    För att Ponsses nya skotare ska komma helt till sin rätt bör det vara längre transporter till avlägget. FOTO: Mikael Marklund

    Ponsses 16-tons skotare Bison AF har utrustats med en ny steglös växellåda. Genom att slippa gå från låg- till högväxel ska arbetet gå betydligt snabbare menar leverantören. Den innebär också att motorns varvtal är konstant vilket ska betyda mycket för bränsleförbrukningen.

    Det var mer med tanke på bränsleekonomi än hastigheten, som fick Ola Sandström som är en av delägarna till Drivaren AB att slå till på skotaren. I slutet av november fick de maskinen som de beställde i samband med FinnMetko-mässan hösten 2018.

    – Vi får se hur mycket snålare den går. Men realistiskt blir förbrukningen kanske omkring fem procent lägre nu, säger Ola Sandström.

     – Den går väldigt mjukt och tyst tack vare att den har Active Frame och en längre boggie på vagnen, säger Linus Brunzell, som kör Drivarens nya Ponsseskotare.
    – Den går väldigt mjukt och tyst tack vare att den har Active Frame och en längre boggie på vagnen, säger Linus Brunzell, som kör Drivarens nya Ponsseskotare. FOTO: Mikael Marklund

    Full utväxling med längre transporter

    Avverkningen där bolagets nya skotare går när ATL är ute är inte optimalt för att den nya tekniken ska få full effekt. Det är inte många hundra meter från där Linus Brunzell lastar till avlägget. Och terrängen är inte den mest gynnsamma heller.

    – För att få full utväxling ska det nog vara längre transporter. Och man kanske ska lägga ner lite extra krut på bättre basvägar, risa lite mer och kanske flytta på en och annan sten.

    Maskinen har hittills gått omkring 120 timmar, bortsett från lite problem med inställningen av motorbromsen och att kranspetsstyrningen slutade fungera har det inte varit några problem. Men det löste sig på någon timme med hjälp av en mekaniker från TK Maskinservice.

    – Den går väldigt mjukt och tyst. Både tack vare att den har Active Frame och en längre boggie på vagnen som gör att den kliver över hinder betydligt smidigare. Dessutom ökar bärigheten också, säger Linus Brunzell.

     Pekskärmen har en central plats i hytten.
    Pekskärmen har en central plats i hytten. FOTO: Mikael Marklund

    Stor skillnad med kransspetsstyrning

    Skotaren är utrustad med dubbla hydraulpumpar, den ena optimerad för tryck, den andra för flöde. Allt för att olika funktioner med olika behov ska få bästa möjliga förutsättningar. Kranspetsstyrningen som i Ponsses version heter Active Crane underlättar också mycket menar Linus Brunzell:

    – Man vänjer sig fort vid tekniken. När kranspetsstyrningen slutade fungera i morse körde jag några lass utan och det var stor skillnad.

     Det återstår att se hur mycket snabbare och snålare Ponsses nya skotare är. Men de första intrycken är positiva anser Linus Brunzell som kört omkring 120 timmar med den nya maskinen.
    Det återstår att se hur mycket snabbare och snålare Ponsses nya skotare är. Men de första intrycken är positiva anser Linus Brunzell som kört omkring 120 timmar med den nya maskinen. FOTO: Mikael Marklund

    För närvarande finns det fem Ponssemaskiner i företaget. Två skördare och tre skotare. Den nya Bisonskotaren är den nionde i rad.

    – De har aktiva och intresserade säljare. Jag brukar säga att halva affären beror på maskinen. Halva på servicen och på kontakten med säljarna, säger Ola Sandström.

    Ponsse har i dag sålt omkring 15 Bison i dagsläget i Sverige. De ska levereras jämt fördelat under året, enligt den svenska vd:n Carl-Henrik Hammar. Men hur mycket maskinen kostar vill han inte avslöja.

    – Priser är något vi är väldigt försiktiga med att sprida. Vi ger inte ut priser på övriga modeller heller, skriver han i ett mejl till ATL.

    Relaterade artiklar

    Till toppen