Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 16 november

    Här finns framtidens jobb i transportbranschen

    Ett skifte närmar sig i transportbranschen. Men jobben kommer inte att bli färre. Dock kommer arbetsuppgifterna vara helt annorlunda.

     Det kommer att krävas helt nya kompetenser på vägarna i framtiden, konstaterar branschorganisationen Transportföretagen.
    Bild 1/2 Det kommer att krävas helt nya kompetenser på vägarna i framtiden, konstaterar branschorganisationen Transportföretagen. FOTO: Mostphoto
    Bild 2/2 FOTO: Mostphotos

    Morgondagens lastbilschaufförer blir betydligt färre i takt med att dieselmullret minskar. I stället kommer autonoma och eldrivna fordon kapa transportkostnaderna rejält i framtiden. I vissa fall kanske till en tiondel av dagens nivå. Men innebär inte att behovet av arbetskraft sjunker. Även på lång sikt, fram till 2030, kommer efterfrågan att vara hög i transportbranschen.

    Men det kommer att krävas helt nya kompetenser konstateras i branschorganisationen Transportföretagens nya uppdatering av rapporten ”Kompetensförsörjning när transportsektorn digitaliseras 2.0”.

    Betydligt färre chaufförer

    2030 kan mellan 10 och 20 procent av alla långväga transporter ske med självkörande fordon är en bedömning från VTI, Väg och trafikinstitutet som finns med i rapporten. Den lyfter också fram siffror från Svenska Einride som är inriktade på transportsystem för självkörande fordon. De säger att på tio års sikt kommer behovet av chaufförer vara omkring 20 till 30 procent av dagens antal. Men också att det ökade behovet av till exempel fjärrstyrning, tekniker och logistikplanering samt att nya transportlösningar kommer att utvecklas innebär att behovet av anställda inom transportbranschen sannolikt ändå kommer att öka.

    Dessutom kommer lägre priser på mark och i viss mån även på arbetskraft i glesbygden driva på en decentralisering exempelvis för magasinering, lastning och lossning.

    Krävs anpassning

    Men det krävs en anpassning av kompetensförsörjningen för att som rapporten formulerar det ”transportsektorn ska kunna utvecklas i takt med sin potential och i balans med samhället”.

    En av slutsatserna i rapporten är därför att antalet utbildningsplatser på fordonstekniska och transporttekniska inte minskar. Dessutom bör utbildningarnas innehåll löpande ses över så att de är i takt med teknikskiftet i branschen.

    Fakta: Transportbranschen

    Branschen består av drygt 50 000 företag som totalt omsätter omkring 790 miljarder kronor med ett förädlingsvärde som motsvarar cirka 5,2 procent av Sveriges BNP.

    Enligt HUI arbetade 308 000 personer i sektorn 2015, vilket motsvarar 6,5 procent av den totala arbetskraften. 2030 kan behovet ligga på mellan 386 000 till 427 000 människor. Men enligt HUI:s prognos, baserad på faktorer som skattetryck, antalet som tar körkort och intresse för yrkesutbildningar, kommer 349 000 jobba inom transportbranschen då. Underskottet ligger alltså på mellan 37 000 och 78 000 förvärvsarbetande i transportsektorn med nuvarande utvecklingstakt.

    Transportföretagen är transportnäringens och säkerhetsbranschens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 10 100 medlemsföretag med cirka 217 000 anställda.

    Källa: Transportföretagen

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen