Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 23 december 2019

    Grus i maskineriet för nya lastbilsregler

    Både regeringen och den svenska branschen gjorde tummen upp när EU:s medlemsländer och EU-parlamentet i förra veckan kunde enas om nya regler för lastbilstrafiken i EU.

    Då dyker plötsligt motstånd upp från EU-kommissionen.

     Lastbilar på resa i Norge. Arkivfoto.
    Lastbilar på resa i Norge. Arkivfoto. FOTO: Terje Bendiksby/NTB scanpix/TT

    – Uppgörelsen innehåller element som inte är i linje med kommissionens gröna giv. De här åtgärderna var inte en del av ursprungsförslaget. Om nödvändigt kommer kommissionen nu att föra fram tilläggsförslag innan uppgörelsen träder i kraft, sade finansansvarige viceordföranden Valdis Dombrovskis på en presskonferens i Strasbourg i tisdags.

    Läs mer: Nya lastbilsregler framförhandlade i EU

    Missnöjet gäller den del av uppgörelsen som kräver att lastbilar i internationell trafik måste återvända till sitt hemland minst var åttonde vecka. Åtgärden är till för att hindra att användandet av utländska låglönefordon i inrikestrafik sätts i system, men har kritiserats av flera länder i Östeuropa som anser att deras chaufförer och åkare motarbetas av regeln.

    Läs också: EU-kommissionär: Miljön kräver ett annat jordbruk

    Relaterade artiklar

    Till toppen