Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 3 oktober 2017

    Gas är lastbilarnas framtid - så här funkar det

    Tekniken i Volvos nya gasbilteknik är nydanande.

     Gasen är runt minus 140 grader Celsius när den trycks in i bilens gastank.
    Gasen är runt minus 140 grader Celsius när den trycks in i bilens gastank. FOTO: Volvo

    Den flytande gasen består av metan som kylts ner till -140 till -130 grader Celcius. Gastanken på lastbilen är en supertermos som behåller kylan i bränslet. Det finns alltså ingen kylanläggning för tanken.

    Men det gör också att man måste använda bränslet innan det värms upp. Volvo räknar med sju till tio dagar innan den flytande gasen börjar anta gasform. Då expanderar den 600 gånger. Det vill säga 1 liter flytande gas blir 600 liter gasformig gas.

    Därför finns det övertrycksventiler i tanken.

    LÄS OCKSÅ: Efter stormen – fulbilar kan komma till Europa

    Bränslet gasformigt

    Den flytande gasen pumpas upp ur tanken och värms i en värmeväxlare. Inför insprutningen i cylindern är trycket 300 bar och bränslet gasformigt.

    Volvos konkurrenters gasmotorer använder tändstift för att antända gasen. Volvo har valt en annan väg och använder en tändstiftslös dieselmotor. För att antända gasen injekteras först en liten mängd diesel som antänds av det höga trycket i dieselcylindern. Därefter trycks gasen in genom samma injektor.

    Enligt Volvo ger det 15 till 25 procents högre energieffektivitet jämfört med konkurrenternas tändstiftslösning.

    LÄS OCKSÅ: Här är listan – så slår pickupskatten

    Mer Adblue

    Gastanken rymmer 275 till 495 liter och dieseltanken 160 liter. Det går åt mer Adblue till SCR-reningen än diesel. Dessutom finns det ett dieselpartikelfilter.

    De första två motorerna är modellen G13C, raka sexcylindriga 13-liters commonrail motorer på 420 och 460 hk. Vridmomenten är de samma som dieselmotorerna med samma effekt.

    Personbilar med gasdrift använder CNG, Compressed Natural Gas, vilket är en helt annan teknik med lägre tryck.

    LÄS MER: Nu kommer gaslastbilarna!

    Relaterade artiklar

    Till toppen