Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 20 februari

    Framgång för Sverige i uppgörelse om långa lastbilar

    Bryssel.

    Sverige fick igenom vissa krav i EU:s uppgörelse om tunga fordon när det gäller extra långa och extra tunga lastbilar.

    Det uppgav EU-källor för Nyhetsbyrån Direkt på tisdagen.

    FOTO: Hans Dahlgren

    Natten till tisdagen enades representanter från Europaparlamentet, EU-ländernas regeringar och kommissionen om slutversionen av lagstiftningen.

    Före slutförhandlingen var det klart att ingen särskild hänsyn tas nu till extra långa och extra tunga fordon.

    Men överenskommelsen innebär att översynen 2022 ska titta på om en särskild undergrupp ska skapas för extra långa och extra tunga fordon. Det var så mycket Sverige hade kunnat hoppas på i detta läge i lagstiftningsprocessen, uppgav EU-källor.

    De extra långa fordonen används till stor del för timmertransporter i Sverige och Finland.

    Låga utsläpp ger extra bonus

    Vidare nåddes en svensk framgång i definitionen av lastbilar med låga utsläpp. I kommissionens ursprungliga förslag sattes gränsen till 350 gram koldioxid per kilometer och fordon. Detta gynnade förstås mindre lastbilar.

    Det ändrades i slutuppgörelsen till att olika gränser sätts beroende på lastbilens storlek. Samtidigt ligger genomsnittet kvar på 350 gram koldioxid. Detta gör det lättare för större fordon att kvalificera för definitionen låga utsläpp.

    Fordon med noll utsläpp och låga utsläpp får en extra bonus jämfört med fordon med högre utsläpp. Avsikten är att uppmuntra till elektrifiering.

    Böter om målen inte nås

    Sverige anser att de extra tunga lastbilarna i själva verket är mer miljövänliga. Om två större lastbilar kan ta samma mängd gods som tre mindre lastbilar blir givetvis utsläppen per bil större. Men de totala utsläppen blir 20-30 procent mindre, hävdar Sverige.

    Den vanligaste maxvikten i EU är 40 ton medan Sverige har 74 ton och Finland 76 ton. Nederländerna, Spanien och Portugal har även tyngre transporter, kring 60 ton.

    Sverige och Finland har under andra halvåret 2018 haft svårt att få gehör i EU för extra tunga fordon eftersom Österrike har varit EU:s ordförandeland. I österrikisk inrikespolitik finns ett starkt motstånd mot lastbilstransporter genom landet mellan norra och södra Europa.

    Uppgörelsen innehåller också böter för tillverkare som inte uppnår sina mål på gruppnivå. De sattes till 4 250 euro per fordon.

    Läs mer om

    Till toppen