Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 8 januari

    Formel 1-kunskap vässar lastbilar

    Just nu utvecklar ett svenskt företag en styrning av takspoilrar till dragbilar som automatiskt justerar spoilern för optimalt luftflöde, och därmed minskad bränsleförbrukning. Uppfinnaren har sin bakgrund inom Formel 1-branschen.

    – Det här är en produkt som kan hjälpa åkerier att minska bränslekostnaderna och den positiva bieffekten är att man kan minska sina koldioxidutsläpp, säger Milad Pouyanmehr, vd på RMBLStrip AB.

    Huvudsyftet med en takspoiler, eller vindavvisare, är att minska luftmotståndet. På lastbilar med fast lastutrymme räcker det att justera in spoilern en gång, men på dragbilar som har olika trailrar ändras luftflödet varje gång man byter vagn.

    För att hela tiden ha en optimal aerodynamik bör spoilern i princip justeras vid varje trailerbyte, men det är ett ganska omständligt jobb och kräver en viss kompetens. Oftast kör föraren därför med en fast position.

     Milad Pouyanmehr, vd på RMBLStrip.
    Milad Pouyanmehr, vd på RMBLStrip. FOTO: MK

    RMBLStrips spoilerstyrning består av ett eldrivet ställdon som kopplas till spoilern, men själva patentet är mjukvaran. Genom att bland annat mäta varvtalet på elmotorn i ställdonet och hur mycket el den förbrukar i olika positioner, kan systemet via algoritmer räkna ut vilken den optimala positionen är och automatiskt justera spoilern.

    – I snitt sparar man tre procent bränsle per lastbil och det motsvarar mellan 15 000-20 000 kronor per år och lastbil. Det innebär också att den släpper ut ungefär fem ton mindre koldioxid, säger Milad Pouyanmehr.

    LÄS OCKSÅ: Scaniachefen: I framtiden kanske vi inte säljer fordon allsLÄS OCKSÅ: Tesla vill in i pickup-segmentet

    Själva spoilern är original. Det som läggs till är det eldrivna ställdonet och beslag för att fästa det.

    – Det enda som behövs är 24-voltsström. Monteringen i sig är ganska enkel och man använder befintliga infästningspunkter. Man borrar inga nya hål i hytten. En Ikea-möbel är nog svårare att montera.

    Under förra året fick företaget över sju miljoner kronor i stöd från bland andra Energimyndigheten, Almi, Vinnova och EU för att fortsätta utveckla produkten och distributionskanalerna. Om ungefär 1,5 år räknar de med att den ska finnas för eftermontering på lastbilar, lite senare är tanken också att den ska finnas som tillval direkt från lastbilstillverkarna. Priset är inte klart men målet är att det ska vara ett enkelt val för åkerierna.

    – Det är en produkt som man ska kunna få tillbaka pengarna på under första året.

    F1-stall vässar allt

    Den ursprungliga idén kom från kollegan Gustav Kristiansson i Linköping. Han har en bakgrund inom aerodynamik och har bland annat jobbat inom flygindustrin, fordonsindustrin och även i Renaults Formel 1-stall.

    – Inom Formel 1 fokuserar man på mikrooptimeringar. De är duktiga på att se de små detaljerna för att få bilen att bli ännu bättre. De tankarna hade han med sig när han kom in i lastbilsindustrin.

    LÄS OCKSÅ: Naturvårdsverket mörkade rekordminskningLÄS OCKSÅ: Det kan ersätta grus vid byggen

    Till toppen