Förare söks till 90-tons lastbilar
Det kommer att behövas cirka 100 förare till de 90-tons lastbilar som ska transportera malmen från Pajalagruvan till omlastningen i Svappavaara.
De stora gruvåkerierna i norra Sverige kämpar nu med anbuden för det gigantiska transportuppdraget från Pajala-gruvan, sedan företaget Kaunis Iron meddelat att gruvdriften i dagbrottet ska återuppstå. När gruvan var i drift förra gången sköttes transporterna av Cliffton Mining som hade ett kontrakt på fem miljarder kronor för perioden 2013 till 2021. Det blev bara två år, eftersom ägaren Northland Resources gick i konkurs 2014
Nu räknar Cliffton återigen på samma transporter, 16 mil enkel väg, men nu för Kaunis Iron. För att transporten ska bli lönsam krävs det specialbyggda 90-tons lastbilar som går dygnet runt, sju dagar i veckan.
Lastbilarna har sålts
Tidigare sköttes transporterna av 38 stycken 90-tons bilar. De flesta har demonterats och sålts. Dolly, släp och baljor lär stå kvar hos Scania i Södertälje.
– Men vi har fem bilar kvar. De har stått still sedan gruvan lades ned, berättar Anders Niemi, transportledare på Cliffton Mining.
Trafikverkets dispens har gått ut för fordonen som kördes genom den ödsligaste vildmarken i Norrbotten.
Kommer ni att ställa speciella krav på förarna?
– Om vi vinner blir det en internutbildning förutom att de måste ha körkort för lastbil och yrkeskompetensbevis. De är ju lite speciella, de här bilarna, med det tunga släpet med sex axlar. De är ju inte så samarbetsvilliga med last på, säger Anders Niemi.
Vägen mellan Pajala och Svappavaara är asfalterad och har en klassning som E4:an när det gäller plogning och sandning. Lasten, ett malmpulver som kallas slig, har en 69-procentig järnhalt och extremt hög densitet. I anbudsförfrågan utgår man från 20 bilar och fem förare per bil.
”Skoj med omstart”
Flera påbyggare är engagerade i att rita fordonen inför anbuden. MT Eksjö är en av dem. De byggde baljorna förra gången medan Parator i Bollnäs byggde dolly och släp. Scania levererade bilarna.
– Det är väldigt skoj att det blir en omstart. Det enda Pajala fick förra gången var ett trafikljus och högre skatt, skrattar Dick Aronsson, ansvarig för försäljning på MT Eksjö.
Bilarna hade en bruttovikt på 90 ton varav lastförmågan var 63,8 ton. Scaniabilarna hade då 730 hästar men de nya 650 hästarsbilarna har i dag samma vridmoment.
Och denna gång kommer nog Volvo och de andra lastbilstillverkarna att göra allt för att inte bli snuvade på prestigeordern. Pajalabilarna blir de tyngsta fordon som regelbundet får användas på allmän väg.
Dieselförbrukningen lär bli helt avgörande för vem som vinner anbudet.
Nya jobb väntas
Utöver ett hundratal lastbilsförare kommer det att behövas runt 350 personer vid gruvan, bland annat till en flotta av Caterpillars bergtruckar på ett par hundra ton samt gigantiska hjullastare att lasta dem med. Kvinnliga sökande uppmuntras eftersom de ofta hanterar maskinerna mer skonsamt.
Kaunis Iron beräknar att produktionen ska vara i gång sommaren 2018.
LÄS MER: Cliffton förlorar körningar
Kommentarer
Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.