Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 12 mars

    Volvo testar fjärrstyrning över 5G-nät

    Eskilstuna

    Med en ny 5G-mast på plats i Eskilstuna testar nu Volvo att köra deras maskiner med fjärrstyrning.

    – Det är lite tv-spelskänsla, säger Johanna Huggare på Volvo.

     Volvo CE, Telia och Ericsson visade på måndagen upp hur hjullastare kunde fjärrstyras på deras testanläggning i Eskilstuna.
    Volvo CE, Telia och Ericsson visade på måndagen upp hur hjullastare kunde fjärrstyras på deras testanläggning i Eskilstuna. FOTO: Alexander Weimar

    Under måndagen invigde Volvo, Telia och Ericsson sitt första industriella 5G-nät på Volvos anläggning i Eskilstuna. Det nya nätet är tänkt att användas för att fjärrstyra maskiner och Volvo har tidigare pratat om anläggningar som kan skötas helt utan människor på plats.

    Flera branscher tittar på fjärrstyrning

    Volvo är först ut med fjärrstyrning inom anläggningsbranschen men flera andra sektioner har också tittat på möjligheten med fjärrstyrning. Bland annat svenska lastbilsföretaget Einride vars lastbilar fjärrstyrs från en förarcentral. Där hoppas man redan om ett år köra fjärrstyrda lastbilar mellan Helsingborg och Göteborg.

    Även skogsbranschen har börjat se över möjligheten på fjärrstyrning. Bland annat menar man att möjligheten att styra skogsmaskiner från håll i många fall skulle kunna hjälpa till med bristen på maskinförare då många förare valt bort att jobba i skogen eftersom det kan vara för stora avstånd mellan jobbet och hemmet.

     Föraren styr via ett litet förarsäte uppkopplad framför en stor projektor som visade sikten fram, bak och åt sidorna.
    Föraren styr via ett litet förarsäte uppkopplad framför en stor projektor som visade sikten fram, bak och åt sidorna. FOTO: Alexander Weimar

    ”Lite tv-spelskänsla”

    Under måndagen visade Volvo CE upp hur en förare kunde sitta i en lokal drygt 500 meter bort från hjullastaren och styra via en stor projektorskärm och ett litet förarsäte. Volvo har lagt till att förarsätet bland annat skakar till realistiskt för att förbättra körupplevelsen.

    – Det är lite tv-spelskänsla över det hela men man har samtidigt en bra överblick när man kör trots att man inte är där. Du har ju stora skärmar som visar sidorna, bakåt och fram utan något som är i vägen så du känner att du har kontroll. Att det skakar till gör också att förare kan känna av marken de kör på, säger Johanna Huggare, Volvos avdelningschef på divisionen intelligenta maskiner.

    Än så länge har man lite problem med att få till djupseendet i körningen.

     En fördel med att fjärrstyra maskinerna är att de till exempel kan ta sig in i omgivningar där det annars skulle vara farligt för människor att vistas. Till exempel har Volvo testat fjärrstyrningarna vid Bolidens gruva där maskinerna kunde åka in och börja jobba direkt efter att sprängningar genomförts.
    En fördel med att fjärrstyra maskinerna är att de till exempel kan ta sig in i omgivningar där det annars skulle vara farligt för människor att vistas. Till exempel har Volvo testat fjärrstyrningarna vid Bolidens gruva där maskinerna kunde åka in och börja jobba direkt efter att sprängningar genomförts. FOTO: Alexander Weimar

    Hastigheten är nyckeln

    Det som tidigare har hållit tillbaka fjärrstyrningen är hastigheten på de nätverk som funnits tillgängliga. Varken 3G- eller 4G-näten har varit snabba nog för att klara av all data som ska skickas mellan maskinerna och förarcentralen. Tanken är att 5G nu är så pass snabbt att varje knapptryck från centralen direkt skickas och registreras av maskinen utan fördröjning.

    – Hastighetsmässigt skulle fiber funka men då har du i stället en sladd som är i vägen. Wifi, 3G och 4G är tyvärr för långsamt och då kan fördröjningen bli för stor. 5G-tekniken är i framkant för hur data transporteras och genom den kan man få till en så liten fördröjning som möjligt, säger Anders Olsson, VD på Telia Sverige.

     Volvo hoppas att i framtiden kunna ha anläggningar som sköts helt genom fjärrstyrning.
    Volvo hoppas att i framtiden kunna ha anläggningar som sköts helt genom fjärrstyrning. FOTO: Alexander Weimar

    Till toppen