Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 11 augusti

    Extra långa lastbilar snart tillåtna

    Från första september är det tillåtet att köra med längre lastbilar – bara de är mer aerodynamiska.

     I Nordamerika är nosbyggda bilar en vanlig syn. Kanske blir det fler även på de svenska vägarna efter regelförändringen som träder i kraft från månadsskiftet.
    I Nordamerika är nosbyggda bilar en vanlig syn. Kanske blir det fler även på de svenska vägarna efter regelförändringen som träder i kraft från månadsskiftet. FOTO: Mostphotos

    Regeringen har beslutat att lastbilar med längre, men också mer aerodynamiska fronter, får rulla på de svenska vägarna. Det ska ge både säkrare och mindre miljöbelastande transporter. Den längre nosen på förarhytten minskar förarnas döda vinkel. Det minskade luftmotståndet räknar man ska minska bränsleförbrukningen med upp till 10 procent.

    ”Hur mycket längre som helst”

    Beslutet följer på ett tidigare beslut i Europaparlamentet och Europeiska unionens råd om säkrare och mer miljövänlig design på lastbilar.

    Hur mycket längre får lastbilarna vara?

    – I teorin får fordon med aerodynamisk förarhytt vara hur mycket längre som helst. Men hur långt ett fordon/fordonståg får vara begränsas av de krav som finns på vändförmåga exempelvis. För att få ett ”hum” om vad det skulle kunna handla om: När diskussionerna förts i internationella forum för typgodkännande av fordon har man pratat om hytter som är 0,7 meter längre, säger Daniel Wolski, politiskt sakkunnig hos infrastrukturminister Tomas Eneroth.

    Får de ta mer last också?

    – Nej, regelförändringen medger inte att lastkapaciteten får öka om man har en aerodynamisk hytt.

    Hur mycket mer aerodynamiska måste de vara för att klara kraven?

    – Hur dessa hytter ska byggas är kopplat till typgodkännandereglerna (de regler som gäller internationellt och som anger hur ett fordon måste vara utformat innan det får sättas på marknaden). Det finns inga reglerade prestandakrav på själva aerodynamiken, utan kraven som finns gäller själva utformningen på hyttförlängningen.

    Tror ni det går anpassa befintlig fordonsflotta till de nya reglerna?

    – Det är frivilligt att investera i fordon med en aerodynamisk hytt. Det finns dock förutsättningar i typgodkännandereglerna för att typgodkänna anordningar och utrustningar för att anpassa befintliga förarhytters aerodynamik.

    Nu återstår det att se om lastbilstillverkarna kommer att ta fram fler rundnosade lastbilar.

    – Regelverket är nytt och skapar nu möjligheter för utveckling på området. Tidigare har intresset varit svalt hos tillverkare när en längre hytt tidigare alltid inneburit lägre lastkapacitet, säger Daniel Wolski.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen