Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 19 februari

    EU enas om minskade koldioxidutsläpp för lastbilar

    Bryssel.

    EU-parlamentet och företrädare för EU:s regeringar har kommit överens om krav på utsläppsminskningar för lastbilar och bussar.

     Koldioxidutsläppen från nya tunga fordon ska minska med 15 procent till år 2025 och med 30 procent till år 2030 jämfört med nivåerna 2019.
    Koldioxidutsläppen från nya tunga fordon ska minska med 15 procent till år 2025 och med 30 procent till år 2030 jämfört med nivåerna 2019. FOTO: Mostphotos

    Uppgörelsen, som blev klar på tisdagsmorgonen, innebär bland annat att koldioxidutsläppen från nya tunga fordon ska minska med 15 procent till år 2025 och med 30 procent till år 2030, jämfört med nivåerna 2019.

    Ett incitamentssystem – kallat superkrediter – ska också införas för att uppmuntra tillverkare att sänka utsläppen i sin fordonsflotta. Fordon med noll utsläpp och låga utsläpp får extra bonus jämfört med fordon med högre utsläpp. Avsikten är att uppmuntra till elektrifiering.

    Tillverkare får böta

    Uppgörelsen satte ett mål att fordon med noll eller låga utsläpp ska utgöra 2 procent av försäljningen 2025.

    Bussar räknas dock inte in i tillverkarnas flotta. Eftersom vissa tillverkare inte producerar bussar skulle jämförelsen bli orättvis med tillverkare som tillverkar bussar.

    Dessutom är övergången till elbussar redan stark.

    Om en tillverkare inte uppnår sina mål på gruppnivå utdöms böter.

    ”Det är en stor framgång att vi för första gången inför CO2-krav för tunga fordon”, sade de grönas ansvarige i frågan, holländaren Bas Eickhout.

    Men parlamentet ville ha 5 procentenheter högre krav än slutresultatet.

    Kompromiss av två förslag

    ”Det är skamligt att vissa regeringar fortfarande sätter sin industris intresse framför folkets intresse. Särskilt Tyskland och vissa centraleuropeiska EU-länder blockerade mer ambitiösa mål”, fortsatte han.

    Personbilar och lätta lastbilar behandlas i annan lagstiftning. I december fastslog EU utsläppskraven för dessa fordon. Då enades representanter från Europaparlamentet och miljöministrarna om en kompromiss mellan deras två versioner av lagförslaget.

    Koldioxidutsläppen för personbilar ska sänkas med 37,5 procent och utsläppen för lätta lastbilar med 31 procent.

    Till toppen