Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 13 februari

    Stockholm skyller på entreprenörerna för halkan

    Vinterväghållningen har fått utstå mycket kritik i Stockholm. Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) menar att problemen med snöröjningen beror på entreprenörerna.

    – Det kommer bli fråga om vite och avtalsbrott, säger han.

     Vinterväghållningen i Stockholm har fått utstå mycket kritik i början av 2019.
    Vinterväghållningen i Stockholm har fått utstå mycket kritik i början av 2019. FOTO: Mostphotos

    Snöröjningen i Stockholm har under januari och februari månad fått stor kritik. ATL har tidigare skrivit om att över 1 500 klagomål kommit in till trafikkontoret på bara några få dagar.

    Nu har trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) kommenterat den kritiserade vinterväghållningen. Han menar att bristerna beror på entreprenörerna.

    – Det har inte fungerat bra. Det går liksom inte att säga något annat. Våra entreprenörer har brustit och inte sandat som man ska. Sanden har inte kommit ut. Det har varit en brist helt enkelt. Det är inte rimligt att det ska se ut såhär, säger Daniel Helldén till Dagens Nyheter.

    Kan bli viten

    I nuläget utreder Trafikkontoret entreprenörerna och varför de inte skött sina uppdrag. Daniel Helldén menar bland annat att det kan bli aktuellt att entreprenörerna får betala vite och att de kan vara skyldiga för avtalsbrott.

    Inte en fråga om pengar

    De flesta kommuners budget för snöröjning sprack under förra vintersäsongen och i år har flera kommuner rapporterat om höga kostnader. ATL har tidigare rapporterat om flera entreprenörer som väljer att inte snöröja då betalningen anses vara för låg. Men Helldén menar att bristerna på vinterväghållningen i Stockholm inte är en pengafråga.

    – Det har inte med pengar att göra utan frågan är hur vi skriver kriterierna i avtalen. De avtal vi har haft med entreprenörerna har i många fall inte varit tillräckligt skarpa när det gäller när man ska sätta igång och röja trottoarer, säger Daniel Helldén till Dagens Nyheter.

    Ingen vill kommentera

    Snöröjningen i Stockholms stad sköts av flera olika entreprenörer men främst av företagen PEAB och Svevia. ATL har sökt båda för en kommentar men båda har valt att inte kommentera Helldéns kritik.

    – Vi har en god relation med vår uppdragsgivare, Stockholms stad, och avböjer från att kommentera, säger Charlotte Sandström, kommunikationschef på Svevia.

    Byter entreprenör i höst

    Sedan innan står det klart att PEAB som sköter flest områden i Stockholm inte kommer att fortsätta vara störst i Stockholm i höst. I stället är det Svevia som tar över ansvaret för flera områden från PEAB och ansvarar då för majoriteten av Stockholms vinterväghållning med start första september 2019. Uppdraget är värt cirka 11 miljoner kronor per år och sträcker sig över tre år med ytterligare optionsår som längst kan bli sju.

    Relaterade artiklar

    Till toppen