Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 17 juni

    Botar brist på maskinförare med enkelskift

    Ruda.

    Skogsmaskinförarna arbetar ofta två- eller treskift.

    Men hos Bröderna Ekströms Skogsförvaltning och MJN Skogspromenad jobbar de anställda endast dagtid.

    – Fler företag behöver erbjuda enkelskift om nya ungdomar ska lockas till yrket, säger Marcus Johansson, entreprenör.

     Marcus Johansson, som driver MJN Skogsentreprenad, tror att fler enkelskift inom skogsbruket är rätt väg att gå.
    Marcus Johansson, som driver MJN Skogsentreprenad, tror att fler enkelskift inom skogsbruket är rätt väg att gå. FOTO: Fredrik Loberg

    Som ATL tidigare har berättat väljer maskinförare i hög utsträckning att arbeta i bygg- och anläggningsbranschen i stället för i skogen. En av orsakerna till rekryteringssvårigheterna uppges vara lönen. Enligt den senaste statistiken från SCB (år 2018) tjänar en maskinförare inom bygg och anläggning cirka 3 000 kronor mer i månaden än en yrkeskollega inom jord- och skogsbruk.

    En annan negativ faktor anses vara att anställningar med flerskift är mycket vanliga i skogsbranschen.

    Marcus Johansson driver MJN Skogsentreprenad, i Ruda i mellersta Kalmar län.

    – Vi har kört med enkelskift i snart 15 år, berättar han.

    MJN Skogsentreprenad har växt på senare år, och har nu 13 anställda. Marcus Johansson är övertygad om att det mest effektiva sättet att använda sitt företags personalresurser är att alla arbetar dagtid.

    – När vi får stopp på någon maskin nattetid blir det stillestånd och produktionsbortfall i flera timmar. Men om motsvarande situation inträffar när det är ljust så finns det alltid andra uppgifter för min personal att utföra, säger han.

    MJN Skogsentreprenad har inte upplevt stora svårigheter att hitta personal. Men de många skiftarbetena i branschen avskräcker många från att bli skogsarbetare, enligt Marcus Johansson.

    Tror på förändring

    Per Ekström är av samma uppfattning. Han är delägare i Bröderna Ekströms Skogsentreprenad i Norrhult utanför Hultsfred, som har tio anställda.

    – Nattarbetet, i kombination med den stora ekonomiska pressen – piskan att som maskinförare vara effektiv hela tiden – har inneburit att många väljer andra yrken, säger han.

    Tidigare fanns en skogsbruksutbildning i mitten av Kalmar län, utanför Mönsterås, men den är numera nedlagd.

    – Det är dåligt att vi inte längre har någon liknande utbildning i närområdet, och att det är så få som söker sig till våra yrken, säger Per Ekström.

    Han upplever ändå att en förändring är på gång och att fler företag börjar erbjuda större möjligheter att arbeta enkelskift i skogen.

    – Det är ett sätt för branschen att bli mer attraktiv. Det är nödvändigt för att kunna locka till sig tillräckligt med arbetskraft, säger Per Ekström.

     Bröderna Ekströms Skogsentreprenad i Norrhult utanför Hultsfred låter sina maskiner stå på nätterna. Nyttjandegraden blir lägre men i gengäld håller maskinerna högre, anser delägaren Per Ekström. På bilden syns företagets skördare John Deere 1470 G, som körs av Henrik Klingstedt.
    Bröderna Ekströms Skogsentreprenad i Norrhult utanför Hultsfred låter sina maskiner stå på nätterna. Nyttjandegraden blir lägre men i gengäld håller maskinerna högre, anser delägaren Per Ekström. På bilden syns företagets skördare John Deere 1470 G, som körs av Henrik Klingstedt. FOTO: Fredrik Loberg

    Bröderna Ekströms Skogsentreprenad har funnits i cirka 20 år. De var pionjärer när det gäller att införa enbart enkelskift för sina anställda. Per Ekströms erfarenhet är att arbetsuppgifterna blir bättre utförda dagtid.

    – Vid gallringsjobb går det inte att hålla en lika jämn och hög kvalitet när det är mörkt i skogen.

    Dagtidsarbete innebär inte minst en tryggare arbetsmiljö för de anställda, betonar han. Därför står Bröderna Ekströms maskiner stilla på nätterna. Det innebär en lägre utnyttjandegrad av maskinerna. Men inte heller det ser Per Ekström som någon betydande nackdel.

    – Våra maskiner håller i genomsnitt 5-6 år, i stället för 3-4 år om vi skulle köra med dem dygnet runt, säger han.

    Relaterade artiklar

    Till toppen