Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 3 januari

    Einride kan lösa fossilknuten

    2045 kan alla skogsbranschens lastbilstransporter vara fossilfria. Ett första steg är självgående ellastbilar som sköter industriernas närtransporter. Det kan vara verklighet 2021, hoppas Einrides vd Robert Falck.

    Det svenska techföretaget Einrides system för den eldrivna och självkörande lastbilen Timmer Pod är en viktig del i ett projekt med mål att göra skogsindustrins lastbilstransporter fossilfria om 25 år. Projektet, som ATL rapporterat om, stöttas av åtta organisationer och ska vara i mål 2021.

    – Den omställning som vi står inför är den största affärsmöjligheten i världshistorien. Det är inget problem utan en jättemöjlighet, säger Robert Falck, vd och grundare av Einride.

     Fossilfria skogstransporter kräver att de som upphandlar transporterna vill och vågar, menar Einrides vd Robert Falck. ”Men vi har tekniken som kan fixa det”, säger han.
    Fossilfria skogstransporter kräver att de som upphandlar transporterna vill och vågar, menar Einrides vd Robert Falck. ”Men vi har tekniken som kan fixa det”, säger han. FOTO: Mikael Marklund
     Pod:arna i standardutförande har omkring 200 kWh batterier och att en standard CCS laddare laddar upp till 150 kW.
    Pod:arna i standardutförande har omkring 200 kWh batterier och att en standard CCS laddare laddar upp till 150 kW. FOTO: Johan Marklund/Einride

    Hoppas på komersiell drift 2022

    Techföretaget diskuterar i nuläget med ett större skogsbolag om ett samarbete. Hans förhoppning är att det ska finnas ett avtal under 2020 och att de första ellastbilarna utrustade för skogsindustrins behov ska vara i kommersiell drift 2022.

    – Om fem år kan vi hantera mellan 10 och 20 procent av flödet, säger Robert Falck.

    Nu är det upp till skogsindustrierna att ta ställning till hur de vill att framtiden ska se ut, menar han.

    – Vill de att 90-tons dieseldrivna lastbilar ska sköta transporterna, eller att ett större antal självkörande och eldrivna fordon ska göra det?

    – Att göra skogstransporterna fossilfria är inget vi kan göra själva utan det krävs att de som upphandlar transporterna vill och vågar ta steget. Men vi har tekniken att göra det.

    Redan i dag?

    – I princip. Bara någon tar fram checkhäftet.

     Einrides Timmer Pod ska vara självkörande i de flesta situationer men ska kunna fjärrstyras av en operatör via mobilnätet.
    Einrides Timmer Pod ska vara självkörande i de flesta situationer men ska kunna fjärrstyras av en operatör via mobilnätet. FOTO: Johan Marklund/Einride

    Systemet bygger på att ett antal självkörande enheter kommunicerar via ett 5G-nät till en central där det sitter ett antal operatörer som var och en övervakar flera fordon.

    Hur fungerar det i nästa steg när hela kedjan från avlägget i skogen till industrins intag ska omfattas?

    – Tillgång till 5G över hela landet är av största vikt. Inte bara för oss. Det är totalt vansinne att vi inte kommit längre där. 5G behövs inte för att få Tinder att fungera på Stureplan utan för att landsbygden ska ha möjlighet till småskaliga automatiserade lösningar.

    – Skogsindustrin är vår största exportmarknad. För att den ska kunna fortsätta att utvecklas och jobba med hållbara lösningar är 5G en nödvändighet.

     Lastkapaciteten är 16 ton. Fordonet är 2,5 meter brett och 7,3 meter långt.
    Lastkapaciteten är 16 ton. Fordonet är 2,5 meter brett och 7,3 meter långt. FOTO: Einride

    Einride

    Företaget grundades 2016 i Göteborg. I nuläget körs bolagets fordon på DB Schenkers område i Jönköping. Målet är att komma igång med en pilotverksamhet under nästa år där ellastbilarna ska transportera leveranser mellan Coca-Colas och Axfoods lager i Jordbro utanför Stockholm. Transporter som ska ske både på inhägnat område och på allmän väg. Nästa år kommer de även att rulla på en av däcktillverkaren Michelins anläggningar i Frankrike.

    Nyligen gick bland annat riskkapitalbolagen Nordic Ninja VC, EQT Ventures, Norrsken Foundation och Ericsson Ventures in med en kvarts miljard kronor i bolaget.

    Källa: Di Digital

    Projektet

    Projektet startade i september 2019 och ska slutföras i juni 2021. Stockholm Environment Institute är projektledare och aktivt deltagande sker även av Einride och Skogforsk. Skogsindustrierna är medfinansiär till projektet tillsammans med SCA, Billerud Korsnäs, Södra och Sveaskog. Total budget är knappt 2 miljoner. Forskningsmedel har beviljats från forskningsprogrammet Triple F, Fossil Free Freight, som finansieras av Trafikverket.

    Relaterade artiklar

    Till toppen