Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 21 december 2018

    Värsta och bästa drivmedel

    Ny rapport från Energimyndigheten visar att det är betydande skillnader i utsläpp av växthusgaser mellan olika drivmedel. Bensin är värst och dieseln räknas i flera fall vara betydligt bättre.

     Bensin var det drivmedlet som släppte ut mest växthusgas med 239 gram/km.
    Bensin var det drivmedlet som släppte ut mest växthusgas med 239 gram/km. FOTO: Mostphotos

    Nyhetssidan Allt om Bilar har tagit del av Energimyndighetens senaste rapport om drivmedel som visar att utsläpp av växthusgaser varierar stort beroende på vilket drivmedel fordonet använder. Rapporten redovisar inte bara utsläpp från körning utan även utvinning, förädling och transporter av drivmedlet räknas in. Rapporten visar att biodrivmedlens utsläpp sker vid framställning medan fossila drivmedel belastar mest under körning.

    Bensinen värst

    Det drivmedlet som är värst när det kommer till växthusgasutsläpp är bensin som släpper ut 239 gram/km. Diesel släpper ut mindre växthusgas, 157 gram/km och det förklaras med att dieselmotorn är mer energieffektiv. Vidare är dieselbränslet även mer förnybart än bensinen.

    Biodrivmedel visar framfötterna

    När det kommer till fordonsgas så visar rapporten på låga utsläpp, 44 gram/km. Dessutom består gasen av 90 procent förnybar biogas. Men ännu mindre utsläpp av växthusgas gör HVO-100 som bara släpper ut 22 gram/km.

    Det allra bästa valet för att minska utsläppen av växthusgas var dock el som endast släppte ut sju gram/km.

    Rapporten går att beställa på Energimyndighetens hemsida.

    Till toppen