Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 3 oktober 2017

    Därför väljer Volvo gaslastbil

    Volvos nya gaslastbil har precis presenterats. Men varför gas? Varför inte el-lastbilar? Tobias Bergman, projektledare för alternativa bränslen på Volvo Lastvagnar, förklarar.

     Tobias Bergman är projektledare för alternativa bränslen på Volvo Lastvagnar.
    Tobias Bergman är projektledare för alternativa bränslen på Volvo Lastvagnar. FOTO: Volvo Lastvagnar

    – Ska man köra tunga vikter och de långa sträckor som krävs för fjärrtrafik så är batteripriserna för höga, säger Tobias Bergman, projektledare alternativa bränslen på Volvo.

    Trots att batteripriserna gått ner kraftigt är de fortfarande väldigt dyra. Dessutom kräver en arbetsmaskin, som en timmerbil, en större mängd batterier än en bil som går på slät asfalt.

    – Det är tveksamt om man skulle få plats med så många batterier på en timmerbils ramsidor ens, säger Tobias Bergman.

    LÄS OCKSÅ: Efter stormen – fulbilar kan invadera Europa

    – Batterierna skulle bli så tunga att man inte fick med sig någon kommersiell nyttolast. Eldrift kommer att börja i städer. Där är det korta körsträckor så att man kan ladda frekvent, säger Tobias Bergman.

    LÄS MER: Här är listan – så slår pickupskatten

    Relaterade artiklar

    Till toppen