Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 5 oktober

    Därför stiger dieselpriset

    USA:s sanktioner mot Iran, höjda priser på raps och ett kyligare halvår är några av anledningarna till att dieselpriserna stigit så mycket den senaste tiden.

     Priset på diesel steg under fem dagar med 60 öre/litern.
    Priset på diesel steg under fem dagar med 60 öre/litern. FOTO: Mostphotos

    Under fredagsmorgonen kom ytterligare en höjning på dieseln med 20 öre/litern. Det är den fjärde höjningen på fem dagar på dieseln och priset ligger nu på 16,86 kronor/litern.

    Att priset på diesel ökar i den takt som den gjort i oktober beror på en rad olika anledningar.

    – Det är ovanligt med så här många och stora höjningar under en sådan kort period, men det beror på att flera saker har dragit upp priserna samtidigt, säger Ulf Svahn, VD på Svenska Petroleum- och biodrivmedelinstitutet (SPBI).

    Priset på raps har stigit

    Den främsta anledningen till det höga priset är att råoljepriset har skjutit i höjden på grund av USA:s sanktioner mot Iran. Men en till förklaring är också att priset på rapsolja har ökat. I Sverige finns nämligen ett krav på att biodrivmedel ska blandas i dieseln – så kallad reduktionsplikt.

    – Där använder man ofta raps och priset för rapsoljan har stigit. Därför har Sveriges pris stigit lite snabbare i förhållande till resten av Europa, säger Ulf Svahn.

    Det har även gjort att prisskillnaderna mellan bensin och diesel har ökat då bensinen inte har samma reduktionsplikt.

    Bilsemestersäsongen över

    Men trots att bensinen inte påverkas av det högre rapsoljepriset så har även detta drivmedel höjts. Både bensinen och dieseln har påverkats av en starkare dollar och sanktionerna mellan USA och Iran, vilket gjort att bensinen dragit sig upp och nu ligger på 16,26 kronor/litern.

    Trots bensinens höjningar är priset fortfarande 60 öre lägre per liter än dieseln. En av de stora anledningarna är enligt Ulf Svahn att högsäsongen för bilsemestrar är över.

    – Samtidigt blir det allt kallare och då ökar efterfrågan på eldningsolja – samma olja som dieseln använder. Det ihop med att det inte är säsong för bilsemester gör att dieseln drar ifrån, säger Ulf Svahn.

    Hopp om stabilitet

    Det är svårt att sia om priset på dieseln kommer att sjunka med tiden och enligt Ulf Svahn finns en risk att 17-kronorsgränsen spräcks före årsskiftet. Det som framför allt skulle kunna sänka dieselpriset är om konflikten mellan Iran och USA mattas av eller når en lösning.

    – Just nu pressar USA Saudi-Arabien för att de ska kompensera med råolja för det bortfall som kommit i och med sanktionerna mot Iran. I nuläget ligger råoljepriset på ungefär 85 dollar per fat och det priset vill man få ner till runt 70-80 dollar per fat. Skulle råoljepriset stabiliseras på under 80 dollar så kommer priserna på både bensin och diesel sjunka, säger Ulf Svahn.

    Högt pris även i framtiden

    Men den som hoppas på rejält sänkta dieselpriser i framtiden kan bli besviken. I Sverige är det främst skatterna och reduktionsplikten som drar upp priserna, samtidigt som drivmedlet väljs bort till fördel för biogas och el.

    – Det är genom skatter som vi framför allt har ett högt dieselpris i jämförelse med resten av världen. Priset på dieseln är från början 5,44 kronor/litern men sedan läggs skatter och biodrivmedelskostnader på så att det till sist slutar på 16,86 kronor/litern. I nuläget finns det ingen politisk vilja att ha lågt dieselpris, vilket kommer göra att priset håller sig högt, säger Ulf Svahn.

    Läs mer om

    Till toppen