Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 12 september

    Cats nya D9 – snålare och mjukare

    Caterpillar släpper inom kort en ny D9 som ska gå både snålare och mjukare än sin företrädare.

    FOTO: Yevhen Roshchyn

    Rejäl snurr för svenska släptillverkare

    Antalet nyregistrerade tunga släp från svenska tillverkare ökade med tio procent under årets första åtta månader jämfört med samma period ifjol. Totalt handlar det i år om 448 stycken, skriver tidningen Trailer. Dock har antalet nyregistrerade tunga släp och trailers tillverkade utomlands minskat markant. Från januari till och med augusti har antalet minskat med 915 stycken jämfört med samma månader 2019. Det motsvarar en minskning med 35 procent.

    FOTO: Caterpillar

    Cat uppdaterar D9

    Under fjärde kvartalet i år ska Caterpillars nya D9 ta över efter modellen D9T. Enligt tillverkaren ska den nya versionen av bandschaktaren sänka kostnaden per flyttad schaktvolym påtagligt. Anledningen är en ny momentomvandlare som ska sänka bränsleförbrukningen med omkring 5 procent och förbättrade rutiner för service och underhåll som ska sänka dessa kostnader med omkring 4 procent.

    Det nya underredet ska förbättra stötdämpningen med upp till 50 procent vilket ska ge en betydligt mjukare och bekvämare körning. Schaktaren drivs av en Tier 4-F Cat C18-motor på 440 hästkrafter.

    Läs också:Europapremiär för Cats nya el-schaktare

    FOTO: Wacker Neuson

    Nya midigrävare från Wacker Neuson

    Nu släpper Wacker Neuson två nya midigrävare, 4-tonnaren ET42 och 5-tonnaren EZ50. Maskinerna har fått ett nytt hydraulsystem med lastavkännande flödesdelning vilket enligt tillverkaren ska göra att de automatiskt anpassar sig till arbetsbelastningen. En automatisk funktion som stänger av motorn efter en längre inaktivitet finns som tillval. På båda maskinerna finns också en röd LED-ramsa inbyggd i motorhuven som lyser när de är i arbetsläge för att öka säkerheten för personer i den direkta nätheten.

    FOTO: DAF

    Nu når DAF:s ellastbil längre

    Lastbilstillverkaren DAF har fördubblat räckvidden på sin ellastbil CF Electric. Det har skett genom att utveckla ett nytt litiumjonbatteri som både är kraftfullare och betyudligt lättare (700 kilo) jämfört med det tidigare batteriet. Full laddning tar cirka 75 minuter på en laddstation med en kapacitet på 250 kilowatt. Lastbilarna finns i två modeller. Dels som en 4×2 dragbil och en 6×2 lastbil.

    FOTO: Mercedes

    Mercedes ellastbil ute i trafik

    Mercedes 25-tons ellastbil eActros har nu börjat köra i verklig användning. Omkring 10 mil om dagen rullar en sådan lastbil för Schenker i Leipzig. Bilen drivs av två elmotorer på vardera 126 kW. Batterierna är på tillsammans 240 kWh och har med snabbladdningsaggregat en laddtid på 1,5 timmar. Lastbilen ska enligt planerna börja serietillverkas nästa år.

    Relaterade artiklar

    Till toppen