Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 19 juni 2018

    Bristen på HVO kan få stora ekonomiska konsekvenser

    Bensinbolagen tvingas att blanda i mer biodrivmedel i fossila bränslen. Det kan orsaka stor brist på råvara och ökade kostnader för de som i dag kör på ren HVO.

     Bristen på HVO kan leda till att allt fler entreprenörer tvingas gå tillbaka till vanlig diesel.
    Bristen på HVO kan leda till att allt fler entreprenörer tvingas gå tillbaka till vanlig diesel. FOTO: Rolf Segerstedt

    Det blir många ekonomiska frågetecken för entreprenörer de kommande månaderna. Den första juli inför regeringen en så kallad reduktionsplikt för att öka användningen av biodrivmedel. Bensinbolagen måste blanda i mer biodrivmedel så att klimatutsläppen minskar annars riskerar de straffavgifter.

    Detta kan leda till att priset på bensin och diesel höjs men även att tillgången på biodrivmedlet HVO minskar.

    – I nuläget utgör HVO cirka 15 procent av det drivmedel som används i entreprenadbranschen och trenden är ökande då HVO ses som ett bra alternativ. Det är därför stora frågetecken hur tillgången kommer se ut framöver när tillgänglig HVO kommer att blandas i fossila bränslen, säger Svante Flodén på branschorganisationen Maskinentreprenörerna.

    Kan behöva gå tillbaka till vanlig diesel

    Sverige använder idag en stor del av HVO:n som finns tillgänglig på den europeiska marknaden. Kravet att blanda diesel och bensin med biodrivmedel som HVO gör att flera bensinbolag som tidigare sålt ren HVO, HVO-100, tvingas att fokusera på blanddrivmedlen i stället då råvarorna inte räcker till.

    – Många entreprenörer är positiva till att använda HVO men uppstår en brist kan de tvingas gå tillbaka till diesel igen. Nu har vissa upphandlande myndigheter infört miljökrav på 20 procent förnybar energi i projekt, utöver reduktionsplikten. Det ökar efterfrågan på HVO ytterligare och för en beställare kan det bli en kostnadsökning av anläggningsprojekt framöver om drivmedelspriset ökar, frågan är hur mycket de är beredda att betala, säger Svante Flodén.

    Finländska Neste är global marknadsledare på HVO-diesel med vinstmarginaler som ligger på drömnivåer. Förra året besökte ATL succéföretaget som ständigt söker ny råvara till sin förnyelsebara diesel.

    LÄS OCKSÅ: Ännu dyrare bensin och diesel att väntaLÄS OCKSÅ: Då byter ATL-läsaren soppaLÄS OCKSÅ: Trafikverket spred falska uppgifter om HVO

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen