Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 11 april 2017

    Bilskattsförslag slår hårt mot skogsägare

    Den fördubblade bilskatten på pick-uper kommer att slå hårdast mot skogs- och maskinentreprenörer. Men även skogsägare kan drabbas.

    FOTO: Fredrik Thunberg

    Regeringen föreslår mer än fördubblad skatt på pick-uper, kallad Bonus-Malus, med ikraftträdande den 1 juli 2018. Förslaget är på remiss men redan nu reagerar flera organisationer skarpt mot bilskattehöjningen.

    – Det är ganska dramatiska kostnadsökningar som kommer att drabba skogsbranschen. Blir skattehöjningen 8 000-9 000 kronor per fordon så kommer det att slå på kubikmeterpriset för avverkningen, säger Bernt Hermansson, ordförande Skogsentreprenörerna.

    I förslaget får de vanliga pick-uperna, som Amarok och Navara, höjningar på mellan 6 000 och 8 000 kronor. För Dodge Ram blir höjningen 11 000 kronor per år till 20 000 kronor. Förslaget bygger på koldioxidutsläppen istället för som tidigare vikten på fordonet.

    – Vi måste transferera våra kostnader vidare till kunderna eftersom vi inte kan ta dem själva. Vi har dålig lönsamhet som det är, säger Bernt Hermansson.

    LÄS ÄVEN: Skatten fördubblas på pickuper

    I dag har de flesta entreprenörer dieseltankar på flaket på pick-upen och kör till maskinerna när de behöver tankas. Tidigare fanns tanken oftast i skogen med det går inte längre på grund av dieselstölderna.

    Skogsentreprenören MKPD-Dunberg i Eksjö har 36 anställda.

    – Vi har ett tjugotal arbetsbilar i MKPD-Dunberg eftersom de flesta i firman har egen jobbil. Förslaget kommer att drabba alla på landsbygden och de gröna näringarna, säger vd Håkan Dunberg som också sitter i Skogsentreprenörernas styrelse.

    Även branschorganisationen Maskinentreprenörerna förbereder sig på strid.

    – Det är en ganska rejäl höjning, speciellt för småföretagare i vår bransch och många andra branscher. Vi tänker reagera kraftfullt på det, säger Hampe Mobärg, vd på Maskinentreprenörerna som också är remissinstans för lagförslaget.

    – Det här är ett jättevanligt fordon för mindre företag och får man en ökning på 7 000-8 000 kronor så är det mycket pengar. Och man klarar sig inte utan dem eftersom man har verktyg och mycket annat i dem, säger han.

    Maskinföretagarna tar nu kontakt med liknande branschförbund för att sondera effekterna av förslaget.

    LÄS ÄVEN: Pickuper stjäls och hittas aldrig

    Relaterade artiklar

    Till toppen