Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 2 juni 2017

    Bildmätning först i digitalt flöde

    I det tysta införs nu en digitalisering av virkesflödena från skog till industri. Först ut är kameramätning av timmerbilarnas last. Inom ett par år ska hela kedjan vara digitalt ihopkopplad och uppkopplad.

     Timmerbilen körs fram till kamerorna...
    Timmerbilen körs fram till kamerorna... FOTO: Olle Melkerhed Production AB

    – Bildmätning har använts i liten skala sedan 2008. Men de senaste tre åren har det skett en skarp upptrappning i norra Sverige, berättar Katarina Mowitz, vd på virkesmätningsföreningen VMF Qbera som ansvarar för all mätning vid industri i stora delar av Mellansverige.

    Just nu rullas bildmätning ut vid många av de större massaindustrierna i Svealand och södra Norrland.

    Mäts centralt

    I korthet går systemet ut på att bilens last blir fotograferad i en portal. Bilderna går till en fjärrmätningscentral där mätningen görs.

    För norra Sverige finns centralen i Östersund. För Mellansverige ska den drivas av Skogsbrukets Datacentral, SDC, som just nu byggs upp i Sundsvall.

    I det gamla systemet mäts traven på bil vid en mätbrygga av en virkesmätare. Denna arbetsuppgift kommer att bli allt mer sällsynt.

    – Vi har räknat med att få dra ner cirka tjugo procent av arbetsstyrkan på grund av den här tekniken, berättar Katarina Mowitz.

     … och själva mätningen sker vid Fjärrmätningscentralen i Sundsvall. Bilden är från Krokom där virkesmätaren Mikael Molin Evenfjäll på VMF Nord använder samma system.
    … och själva mätningen sker vid Fjärrmätningscentralen i Sundsvall. Bilden är från Krokom där virkesmätaren Mikael Molin Evenfjäll på VMF Nord använder samma system. FOTO: Olle Melkerhed Production AB

    Minskad personalstyrka

    Det betyder att cirka 60 personer kommer att få gå från VMF Qbera.

    Hittills är det massaindustrin, framför allt StoraEnso och BillerudKorsnäs, som drivit projektet.

    Nästa steg kommer till hösten. Då inför bland annat StoraEnso leveransavisering i bilarna. SCA har redan infört systemet.

    Timmeråkaren får virkesordern redan vid avlägget och meddelar mottagande industri att han är på väg.

    Gäller det enbart bilar som kör åt StoraEnso?

    – Ja. Och lite senare kommer det här att behövas på alla bilar som kör till StoraEnso, säger Ulf Klensmeden, virkeschef på StoraEnso Skog.

    Minskar köer

    När bilen kommer fram till terminalen finns redan informationen där och bilen behöver bara fotograferas. Det kommer att minska köerna som ofta uppstår vid industrin och som väcker stor ilska hos åkarna.

    – Idag tar det sex-sju minuter för en bil att bli mätt manuellt vid en mätbrygga. Fjärrmätningen tar i dag ungefär lika lång tid. Inom något år hoppas man att den tiden ska halveras. Det beror på att man inför ett antal saker runt omkring som kommer att underlätta mätningen, säger Katarina Mowitz.

    Just nu tar inmätningen inte sällan längre tid medan det nya systemet införs. Föraren måste få ett okej från fjärrmätningscentralen att bilderna är tydliga och samtidigt knappa in uppgifter om lasten på en dator.

    LÄS MER: Färre köpare fäller priserLÄS OCKSÅ: Första åkaren som lastar med VRLÄS OCKSÅ: Han fick Guldyxan för rötvedspanna

    Relaterade artiklar

    Till toppen