Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 3 juli 2017

    ALL-time-high på bilmarknaden

    Lastbilsförsäljningen går som tåget, upp 7,4 procent under första halvåret i Sverige. Mercedes tar allt större andel.

     Det är full rulle på den svenska marknaden för tunga lastbilar.
    Det är full rulle på den svenska marknaden för tunga lastbilar. FOTO: MOSTPHOTOS

    Under årets första sex månader såldes 3 078 tunga lastbilar (16 ton och över). Motsvarande siffra 2016 var 2 886 lastbilar.

    Scania och Volvo har de senaste åren kämpat om förstaplatsen men just nu väger det helt jämt mellan märkena som båda har 41 procents marknadsandel.

    De har alltså drygt 80 procent av marknaden i Sverige.

    Knappar in

    Trean Mercedes knappar dock in. Den tyska bilens marknadsandel har ökat från 8,6 till 11,3 procent på ett år.

    Även bland de lätta lastbilarna (upp till 3,5 ton) visar tyskarna framfötterna. Volkswagen har en stark dominans med 31 procents marknadsandel. I reda siffror motsvarar det 8 760 sålda lätta lastbilar under första halvåret.

    Marknaden för lätta lastbilar ökade totalt med drygt 10 procent och nådde 28 085 stycken. Av dessa var 42 bilar eldrivna.

    För personbilar slogs två rekord samtidigt. Försäljningen under både juni och det första halvåret var all-time-high. Volkswagen sålde cirka 51 000 personbilar och tvåan Volvo cirka 40 000.

    Totalt såldes 193 530 personbilar under första halvåret.

    Relaterade artiklar

    Till toppen