Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 5 juli

    Stentufft för maskinbranschen

    SKURUP.

    Drygt 100 miljoner kronor. Så mycket har det hittills kostat Swedish Agro Machinery att slå sig in på den svenska marknaden.

     Björn Pettersson, VD Swedish Agro Machinery.
    Björn Pettersson, VD Swedish Agro Machinery. FOTO: Härje Rolfsson

    – Det kostar väldigt stora pengar att etablera den här typen av verksamhet, konstaterar VD Björn Pettersson.

    Vi träffas i den helt nya stora anläggningen i Skurup, där den speciella doften av nytt kontor känns tydligt. I tre omgångar har reservdelslagret, verkstaden, utställningen och till sist kontoret tagits i besittning av nu 40 personer.

    Swedish Agro Machinery tog över Claas från Lantmännen och körde igång hösten 2016. Omsättningen har gått från 0 till nästan en halv miljard kronor 2018.

    Men att bygga en helt ny organisation och etablera sig i ett nytt land är dyrt. De samlade förlusterna är på över 100 miljoner kronor. Förlusten 2018 på drygt 52 miljoner kronor späddes på av den allmänna nedgången i branschen efter torkan.

    Målet är dock att gå med vinst inom fem år.

    – Först ska vi nå break even och därefter generera pengar till ägaren, säger Björn Pettersson, och får stöd av Jens Skifter, chef för Danish Agros maskindivision.

    – Det är en femårsresa innan det går upp och ger plus. 2020, eller 2021 senast, gärna 2020 får det fungera.

    Tänk om det inte går?

    – Det går, vi vet att det går, så enkelt är det, säger Jens Skifter.

     Jens Skifter, chef för Danish Agros maskindivision.
    Jens Skifter, chef för Danish Agros maskindivision. FOTO: Härje Rolfsson

    Lönsamheten ska uppnås på flera sätt, är det tänkt. Först och främst genom att sälja fler traktorer från Claas. Av 2 885 sålda traktorer förra året var 105 från Claas. Det motsvarar en marknadsandel på under fyra procent, klart under Swedish Agro Machinerys mål på 10 procents marknadsandel.

    Flera varumärken

    Dessutom ska försäljningen öka av de andra varumärkena som Swedish Agro Machinery har: Samson, Lemken, Horsch, AVR och nu också Spearhead.

    – Försäljningen av Claas kommer att öka, men de andra varumärkena kommer att utvecklas väldigt bra. Claas andel av omsättningen kommer att sjunka till 60 procent, säger Jens Skifter.

    Lantmännen maskin har fortfarande en stor andel av servicen på Claas. Men när kunderna köper nya tröskor eller traktorer från Claas av Swedish Agro Machinery kommer även servicen att flytta med.

    – Det har varit bra att Lantmännen fortsatte med det hela, vi hade inte möjlighet att ta hand om alla kunder under uppbyggnadsfasen. Det har varit en bra och mjuk övergång, för Claaskundernas bästa, säger Björn Pettersson.

    Till detta kommer en organisation som bygger på mobil service. I takt med att kunderna blir större, och maskinerna uppkopplade, kan man lika gärna jobba med dem i kundens uppvärmda maskinhall.

    – Vi har en tilltro till att vi ska jobba med mobil service, vi har färre anläggningar än kollegor i branschen har haft.

    Störst i Nordeuropa

    Danish Agro är den största maskinhandlaren i Nordeuropa, med en omsättning på motsvarande 4,8 miljarder svenska kronor och en vinst på 100 miljoner kronor.

    Och även om lönsamheten i Swedish Agro Machinery låter vänta på sig, finns det andra faktorer som gör att ägaren Danish Agro inte kommer att ge upp.

    Sverige, och Skurup, ligger mitt i koncernens marknad med Skandinavien, Finland, Baltikum, Polen och Tjeckien. Tanken är att Skurup ska bli det centrala lagret och center för utbildning för regionen.

    – Skurup ligger helt perfekt och kommer att få en roll för reservdelar, service och som träningscenter, säger Björn Pettersson.

    Och så är det företagskulturen i Danish Agro, som ägs av danska bönder, är 118 år gammalt och bara har haft fyra koncernchefer på alla år.

    – Man måste förstå kulturen bakom, vi tänker som lantbrukare. Fältet ligger där det ligger, vi har långt fokus, säger Jens Skifter.

    – Vi ingår i en stor koncern som är extremt långsiktig i sitt tänk och sina investeringar, säger Björn Pettersson.

    Swedish Agro Machinery

    Säte: Huvudkontoret och en stor anläggning i Skurup, ytterligare tolv anläggningar runt om i Sverige.

    Medarbetare: 130

    Varumärken: Claas, Samson, Lemken, Horsch, AVR och Spearhead.

     

    Relaterade artiklar

    Till toppen