Den första juli inför regeringen en såkallad reduktionsplikt som innebär att alla bensinbolag tvingas blanda mer biodrivmedel i sin diesel och bensin. Det är främst HVO som kommer att blandas i de fossila bränslena. De senaste åren har HVO-inblandningen i fossil diesel legat på 18-19 procent men när reduktionsplikten nu införs så ska inblandningen höjas till 20,9 procent i år. Inblandningen ska fortsätta att höjas varje år fram till och med 2030.
Ännu dyrare bensin och diesel att vänta
Krav på att bensin och diesel ska blandas med mer biodrivmedel som HVO kan leda till högre pris.
Skulle bensinbolagen inte följa reduktionsplikten riskerar de böter.
Brist på HVO
Men att blanda i mer HVO kan bli svårt. I dag är tillgången på råvaran begränsad i Europa. I och med reduktionsplikten kommer efterfrågan på HVO bli ännu högre och priset på råvaran att stiga. Detta kommer i sin tur att även drabba bensinen och dieseln som kräver en högre inblandning av HVO.
Hur mycket dyrare bensinen och dieseln blir återstår att se.
LÄS OCKSÅ: Nu blir dieseln billigare
LÄS OCKSÅ: Bensin och diesel nu över 16 kronor litern för första gången