När Skogsbilen i Delsbo med 46 anställda gick i konkurs 2011 tog Holmgruppen över. Holmgruppen hade 26 anställda och gick i konkurs i början av 2015.
Dumpade priser får skogsåkare att fly
Inga skogsåkare vill längre köra för Holmen och logistikföretaget Westan i Hälsingland, sedan tre skogsåkerier konkursat eller lagt ner.
Hudiksvall Entreprenad, Heab, tog över delar av Holmgruppens verksamhet men redan under hösten 2015 varslades 20 förare. I början av juli i år varslades ytterligare 25 förare.
"Det går inte"
Gemensamt för dessa bolag är att de kört rundvirke åt Holmen. Holmen har lejt logistikföretaget Westan att organisera transporterna, med varierande framgång.
– Vi får inte ekonomi i körningarna. Det går inte. Förr hade vi direktavtal med Holmen. Men nu kör vi åt Westan som har prutat och ändrat förutsättningarna så enormt att det inte fungerar, helt enkelt, säger Stefan Sundin, vd Hudiksvalls Entreprenad AB, Heab.
Både Westan och Heab har försökt att få något annat skogsåkeri att ta över uppdragen men misslyckats.
Startade som ett alternativ
Westan Logistik bildades 2009 som ett alternativ till att skogsåkeriernas egna åkericentraler skötte logistiken. Istället skulle transportplaneringen skötas av professionella logistikföretag som Westan.
Skogsbolagen nappade på idén och Westans omsättning växte till 380 miljoner 2015. Bolaget utsågs till Gasell-företag i tidningen DI 2014 och har idag i stort sett alla större skogsbolag i Mellansverige som kunder.
Eftersom ingen vill köra för Westan i Hälsingland har Westan valt att själv köpa en grupp om åtta timmerbilar och en lastare av Heab för att kunna fullfölja uppdraget gentemot Holmen.
Förhandlar om fler timmerbilar
Därmed bryter Westan mot sin egen princip att skogsåkare inte ska sköta logistikplaneringen. Enligt Westan är lösningen tillfällig.
Enligt Sundin på Heab pågår förhandlingar om köp av fler timmerbilar.
På Westans hemsida står att man använder två företag i Hälsingland: dels Holmgruppen, som alltså gick i konkurs våren 2015, samt Göransson åkeri som också slutat.
"Tuffa priser"
Stefan Sundin driver även en lönsam entreprenadverksamhet inom Heab.
– Det går inte att jämföra. Det är tuffa priser på entreprenaden också. Men där finns ändå en större förståelse. Jag har hållit på med skogstransporter sedan 2000 och har aldrig varit med om att det fungerat så otroligt dåligt som när Westan tog över, säger han.
Enligt Sundin krävs det att man kör heltid i tvåskift för att få affären att gå ihop i skogen. Men den mottagande industrin får ofta produktionsstopp vilket ökar belastningen hos andra mottagare som då får fullt.
– Sen är cirkusen igång. Då får vi plötsligt stå en eller två dagar i veckan utan ersättning.
Hur känns det att lämna branschen?
– Jag har levt för det här. Det finns inga bättre logistiker än en erfaren timmerbilsförare. Ingen klår en sådan på fingrarna. Den erfarenheten dödar de nu. Det är jättetråkigt men jag slår bort den tanken. Den övriga verksamheten jag håller på med går bra, säger Stefan Sundin.
"Inget avtal med åkeri"
ATL har sökt Michael Schahine, vd på åkeriet Reaxcer som äger Westan, utan framgång.
På Holmen Skog har man inga kommentarer till den uppkomna situationen.
– Vi har ett avtal med Westan, det är de som sköter transporterna åt oss. Vi har inget avtal med något åkeri, konstaterar Thomas Bouvin, chef region Mitt, Holmen Skog.