facebooktwittermail

KD: Du ska kunna lita på hela Sverige

Vi föreslår en förbättrad fordonsbeskattning som inte straffar laddhybrider och höjd milersättning i reseavdraget , skriver Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch och partisekreterare Peter Kullgren.

Kristdemokraternas välfärdslöfte till Sverige handlar om hela Sverige, skriver KD:s Ebba Busch och Peter Kullgren. FOTO: LARS SCHRÖDER/TT

Detta är ett debattinlägg. Det innebär att innehållet återger skribentens egen uppfattning. Läs mer om ATL:s publicistiska målsättning här.

Du ska kunna lita på Sverige, brukar vi kristdemokrater säga. Med det menar vi att du ska kunna lita på att dina skattepengar används till rätt saker och med stor respekt för allt det arbete som går åt för att skapa dem. Utan folks och företags insatser skulle stat och kommuner inte ha några pengar att fördela.

När vi läser regeringens förslag till statsbudget inser vi att det behövs läggas till ett ord. Du ska kunna lita på – hela – Sverige. Så ser det inte riktigt ut i dag. Det finns en klyfta mellan stad och land, en klyfta som behöver minska. Det handlar om vilka frågor som får utrymme i media och i debatten mellan Sveriges partier. Och det handlar, som regeringens budgetförslag visar, även om politiska prioriteringar.

Det kanske tydligaste området handlar om trafik och transporter. Regeringens enskilt största trafiksatsning är de så kallade höghastighetstågen. Kostnaderna för detta tågprojekt har skenat och är nu uppe i närmare 300 miljarder kronor – ett pris som mycket väl kan stiga ytterligare.

I ett försök att spara pengar har Trafikverket föreslagit en modell med färre stationer. Summan blir fortfarande hiskligt hög, samtidigt som färre kommer att kunna nyttja de nya tågen. Fokus blir, som så ofta, Stockholm, Göteborg och Malmö.

Samtidigt är många bilvägar utanför storstäderna nu så dåligt underhållna att Trafikverket tvingats sänka hastigheten på dem.

Det här sker inte av en slump. Det är politiska prioriteringar som regeringen, inte minst Miljöpartiet, valt att göra. Kristdemokraternas prioriteringar ser helt annorlunda ut.

Vi står inte bakom prestigeprojektet med höghastighetståg. Vi vill rusta det tågnät som finns och se till att det finns fler tågstationer för det regionala tågnätets pendlingsresor, inte färre.

Dessutom är vi det riksdagsparti som satsar absolut mest på vägar. Vi ligger långt över både regering och övrig opposition när det gäller vägunderhåll, stöd till enskild väg, höjd milersättning i reseavdraget och insatser för fler och säkrare mackar.

Samtidigt föreslår vi en förbättrad fordonsbeskattning som inte straffar laddhybrider. Skälet är för oss enkelt: hela Sverige kan inte fungera om inte hela Sveriges befolkning ges rimliga förutsättningar att förflytta sig mellan hem, arbete, affärer, fritidsaktiviteter och offentlig service.

Men livet utanför storstäderna handlar naturligtvis inte bara om transporter. Därför väljer vi kristdemokrater att lägga mer pengar än regeringen exempelvis när det gäller vildsvinsinventering och satsningar mot invasiva arter så som guldschakalen. Det är frågor där Miljöpartiets inflytande över en regering är förödande för svensk landsbygd.

Dessutom gör vi en miljardsatsning på förlossningsvården, inklusive en BB-garanti som möjliggör bättre och tryggare förlossningar i hela landet. I vårt Sverige ska inte ABF behöva ordna studiecirklar i hur man föder barn i bilen.

Kristdemokraternas välfärdslöfte till Sverige handlar om hela Sverige. Landsbygden och småstäderna behöver inte bara fungera ”när stockholmare ska koppla av”, som Stefan Löfven sa för ett par år sedan. Det svenska hjärtlandet har ett värde i sig och det är på tiden att svensk politik reflekterar det värdet.

Vi erbjuder inte bara en ny regering, utan en ny politisk riktning. En som värnar skogsägarna, lantbrukarna och jägarna. Och som förstår värdet av bensinmackar, bilar och flygplatser. Du ska kunna lita på hela Sverige.

 

Ebba Busch (KD)
partiledare

Peter Kullgren (KD)
partisekreterare