facebooktwittermail d

Deutz redo att hårdtesta sin nya vätgasmotor

Den tyska motortillverkaren är på väg att släppa företagets första vätgasmotor, som är tänkt för en rad applikationer – bland annat inom off road segmentet.

Vätgasmotorn har sex cylindrar och en effekt på 200 kilowatt.
Vätgasmotorn har sex cylindrar och en effekt på 200 kilowatt. FOTO: DEUTZ

Tyska Deutz har stora planer på vätgas. Men till skillnad från många andra som tittar på bränsleceller riktar Deutz i det här fallet blickarna mot traditionell förbränning – med den viktiga skillnaden att bränslet ska bytas ut mot vätgas (som inte är ett bränsle utan en energibärare).

Först ut blir motorn TCG 7.8 med tilläggsnamnet H2, som bygger på en traditionell motorarkitektur som har specialanpassats för ändamålet. Eftersom den drivs fullt ut på vätgas ska den heller inte bidra till några ökade utsläpp av koldioxid, i alla fall så länge vätgasen framställs utan fossilt ursprung.

Motorn, som är sexcylindrig med en effekt på 200 kilowatt, går i produktion först 2024, och ska på sikt lämpa sig inom alla segment som Deutz verkar inom i dag. 

Stämmer den förekommunikationen inkluderas med all sannolikhet även off road-segmentet. På grund av att vätgasinfrastrukturen fortfarande är begränsad misstänker företaget dock att de första kunderna kommer att återfinnas inom järnvägen och inom den stationera kraftindustrin. 

Det är också inom det sistnämnda segmentet som pilottesterna inleds i början av nästa år.