Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Debatt 28 mars

    Svar direkt: ”Lastbilens flexibilitet avgör”

    Ineffektivt att lastbilen släpar runt på en egen 3 ton tung kran vid riktigt stora avlägg, skriver Lena Larsson.

    Detta är ett debattinlägg i ATL, lantbrukets affärstidning. Det betyder att innehållet är skribentens egen uppfattning. Läs mer om ATL:s publicistiska målsättning här!

    FOTO: Rolf Segerstedt

    Nyckeln är att skapa effektiva transportflöden med låg miljöpåverkan. Vad gäller virkestransporterna från hamnen på Haraholmen så anländer båten till hamnen en gång i veckan, och inte på samma dag varje vecka.

    Om man använder timmerbilar kan dessa användas för andra transportuppdrag övriga dagar i veckan, vilket kan vara en svårare utmaning med att boka upp ett tåg som ska vänta på denna transport. När båten anländer med importtimret till Piteå Hamn lastas det i de flesta fallen av direkt till lastbilar, och det är detta transportflöde som vi bidrar till att effektivisera med ett 90-tons timmerekipage som ska ta sex travar.

    För timmer som ska transporteras direkt från skogen är oftast den mest effektiva transporten en timmerbil med släp som lastar timmer med egen kran. Effektiviteten beror på om det är ett väldigt stort avlägg eller inte, då det blir ineffektivt att lastbilen släpar runt på en egen 3 ton tung kran vid riktigt stora avlägg.

    Lena Larsson

    Projektledare HCT-projekt, Volvo Lastvagnar

    Tack!

    Ditt debattsvar är nu inskickat.

    Skicka in debattsvar

    Till toppen