Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Debatt 28 mars

    ”Ineffektivt lastbilståg”

    Minst utsläpp om lastbilen lossar lasten direkt på vagnarna, skriver Bengt Södersten.

    Detta är ett debattinlägg i ATL, lantbrukets affärstidning. Det betyder att innehållet är skribentens egen uppfattning. Läs mer om ATL:s publicistiska målsättning här!

    Tågen ska gå på räls och inte på vägarna. Enligt en artikel i ATL den 11 februari kommer ett 90-tons timmerekipage som är 34,5 meter långt att transportera pappersmassa mellan hamnen och Smurfit Kappas bruk i Piteå.

    Enligt artikeln sparades både bränsle och koldioxidutsläpp. Då var säkert inte medräknat det bränsle som förbrukades från skogen till terminalen och det som förbrukades under omlastningen på terminalen.

    Jag anser att det blir de minsta utsläppen om lastbilsekipaget från skogen lossar lasset direkt på järnvägsvagnarna för vidare transport till industrin.

    Den mest effektiva transporten är en timmerbil med släp som lastas med bilens egen kran.

    Bengt Södersten

    Bysala

    Tack!

    Ditt debattsvar är nu inskickat.

    Skicka in debattsvar

    Till toppen