Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Debatt 24 april 2018

    Höj hastigheten för A-traktorer!

    Med nuvarande regler är fordonen en trafikfara.

    Detta är ett debattinlägg i ATL, lantbrukets affärstidning. Det betyder att innehållet är skribentens egen uppfattning. Läs mer om ATL:s publicistiska målsättning här!

    Hur många gånger har man inte hamnat bakom en A-traktor på vägen och bara önskat att den skulle flytta på sig? Du blir stressad men den mötande trafiken hindrar dig från att köra om. Det har nu bildats en lång kö.

    Största anledningen till varför A-traktorer borde få gå fortare än 30 kilometer per timma är just att de stoppar upp trafiken. Det är oftast ungdomar i mindre städer och ute på landet som skaffar A-traktor eftersom kollektivtrafiken inte går tillräckligt ofta. Där är vägarna ofta små och det kan vara svårt att köra om. Detta gör att det lätt blir långa köer.

    Dessutom är det inte ens rimliga krav som ställs på själva bilen. Om man ska spärra sin A-traktor lagligt varvar den runt 6 000 varv i 30 kilometer per timma lite beroende på bil. Inte konstigt att folk klagar på ljudnivån!

    Detta sliter också otroligt mycket på bilen och livslängden på motorn minskar drastiskt. Dessutom dricker en laglig A-traktor 2–4 liter per mil vilket ger en stor negativ påverkan på miljön.

    Många tycker att A-traktorer är en trafikfara och rent ut sagt borde förbjudas. Vissa påstår att de stoppar upp trafiken med sin låga hastighet medan andra påstår att de flesta är olagligt spärrade och blir därför en trafikfara på grund av den höga hastigheten. De säger också att en femtonåring inte borde få sitta bakom ratten på en bil då de bara tagit ett moppekort.

    Jag förstår hur de tänker och jag vet att många bara vill ungdomarna väl men jag ser inte förbudet mot a-traktorer som en bra lösning. Att ha A-traktor ger ungdomarna en fantastisk och att ta den ifrån dem innebär också att vi tar en del av deras sociala umgänge. I stället för att skylla på ungdomarna borde vi ta en titt på vad våra lagar och regler säger.

    Det första som borde diskuteras är kraven för att få ett AM-kort. Jag tycker också att det är helt orimligt att man kör upp på moped men sedan får köra såväl EPA som A-traktor och traktor med släp. Men det är inte ungdomarnas fel, de har bara gjort som de blev tillsagda att göra.

    Man borde också diskutera besiktningskraven. Inte förrän 1 januari i år 2018 beslutades det att A-traktorer skulle besiktas en gång vartannat år. Tidigare har de bara behövt besiktas en gång under hela sin livstid. Det är inte konstigt att A-traktorer körs olagligt när ingen kollar dem.

    Självklart tar ungdomarna då chansen att köra 100 kilometer per timma i stället för 30 och jag kan garantera att de hade du också gjort om du var 15 år i dag. Så återigen, detta inte ungdomarnas fel!

    Sluta att försök straffa dem när det är de som bestämmer som öppnar vägarna för olaglig körning. Se i stället till att hastigheten höjs och reglerna ändras så slipper a-traktorerna bli en trafikfara och hindra dig på vägen.

    Inga Sandgren

    Landsbygdsbo och A-traktorägare

    Tack!

    Ditt debattsvar är nu inskickat.

    Skicka in debattsvar

    Till toppen