Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Debatt 2 november

    ”Plantor från Norrplant är undermåliga”

    Hur kan företaget medvetet leverera så dålig kvalitet, undrar de båda markägarna Knut-Erik Eriksson och Martin Stugholm.

    Detta är ett debattinlägg i ATL, lantbrukets affärstidning. Det betyder att innehållet är skribentens egen uppfattning. Läs mer om ATL:s publicistiska målsättning här!

     Cirka 350 miljoner skogsplantor planteras årligen i Sverige.
    Cirka 350 miljoner skogsplantor planteras årligen i Sverige. FOTO: kn1

    Hur står det till med kvaliteten på skogsplanteringar och vad har plantskolor och de företag som planterar för ansvar gentemot sina uppdragsgivare?

    På grund av angrepp av granbarkborrar på den gamla granskogen anlitades Gällö Skog för avverkning, och vi skrev också ett kontrakt om återbeskogning med Gällö Skog.

    Under sensommaren 2018 planterades 18 hektar. Vid besök på de nyplanterade områdena hösten 2018 såg vi markägare och Gällö Skog att resultatet av denna plantering var långt ifrån godkänt.

    Den syn som mötte oss var långa rangliga och spinkiga granplantor, där många var avbrutna, och ungefär en tredjedel av granplantorna lutade väldigt kraftigt eller låg platt efter marken. Längden på många av dessa granplantor var 40–45 centimeter.

    När granplantorna transporteras är avståndet mellan planta och nästa lager av plantor bara 15 centimeter. Man kan undra hur leverantören av plantor har tänkt att detta ska fungera utan att plantan bryts av.

    Vid inventeringar har det konstaterats att cirka 50 procent av de planterade granarna inte är godkända.

    Vi kan ju inte vara de enda skogsägarna som har fått leveranser av denna kvalitetsmässigt dåliga granplant. Det planteras årligen cirka 350 miljoner skogsplant i Sverige.

    Granplantorna växer och blir längre och längre för var dag som går på våren och sommaren. Så rimligtvis borde försäljningen av dessa granplantor ha stoppats redan långt tidigare innan vi fick vår leverans. Varför skedde då inte detta?

    Vi ställde en rak fråga till marknads- och leveranschefen hos SCA-ägda Norrplant när vi träffades i Bodaskogen, Torpshammar, i somras. Varför hade de medvetet levererat denna alldeles för långa och för gängliga granplant, när de visste att den inte höll erforderlig kvalitet och med stor säkerhet skulle ge ett dåligt planteringsresultat?

    Vi fick det för oss överraskande svaret att ”vi på Norrplant kan inte sluta leverera plant, utan vi levererar ändå denna plant, annars har planteringsföretagen ingen plant att plantera och deras anställda inget jobb”. Man struntade helt enkelt i om det med stor säkerhet blev ett dåligt planteringsresultat.

    Kan det vara så att man hoppades att markägaren skulle vara nöjd med att skogen var planterad och att vi markägare sedan glatt betalade fakturan?

    Norrplant lovade vid besiktningen i juni månad i år att skicka ett förslag på en ekonomisk kompensation för denna undermåliga plantering. Efter ett par veckor kom ett brev om att man vill skjuta upp detta och se hur det ser ut nästa sommar. Det känns lite som att man vill förhala hela ärendet i stället för att ta sitt ansvar.

    Vi har nu fått en rimlig kompensation av Gällö Skog för denna undermåliga plantering, och vi är nöjda med hur de har skött detta ärende. Men vi ifrågasätter plantskolans försäljningsstrategi.

    Som markägare vill vi med denna artikel belysa vikten av att när markägaren får fakturan på det utförda planteringsjobbet gå ut i skogen och kontrollera resultatet.

    Knut-Erik Eriksson, Torpshammar

    Martin Stugholm, Brunflo

    Tack!

    Ditt debattsvar är nu inskickat.

    Skicka in debattsvar

    Till toppen