Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Debatt 11 juni

    Arlas prismodell sänker inte den svenska mjölken

    Mejerimarknaden är precis som alla andra marknader utsatt för global konkurrens. Arlas prismodell är inte orsaken till den minskande svenska mjölkproduktionen, skriver Jonas Carlgren, styrelseledamot i Arla och mjölkbonde.

    Detta är ett debattinlägg i ATL, lantbrukets affärstidning. Det betyder att innehållet är skribentens egen uppfattning. Läs mer om ATL:s publicistiska målsättning här!

     Mejerimarknaden är precis som alla andra marknader utsatt för global konkurrens, skriver Jonas Carlgren, styrelseledamot i Arla och mjölkbonde.
    Mejerimarknaden är precis som alla andra marknader utsatt för global konkurrens, skriver Jonas Carlgren, styrelseledamot i Arla och mjölkbonde. FOTO: Oskar Schönning/TT

    ATL har under senare tid ägnat en rad artiklar både på redaktionell plats och på ledarplats åt Arlas prismodell med tesen att det är det är Arlas prismodell som är orsaken till den minskande svenska mjölkproduktionen.

    Vi är många förtroendevalda i Arla som diskuterat och förklarat Arlas kooperativa prismodell i samtal med ATL. ATL väljer att helt bortse från flera grundläggande fakta i sina artiklar. Edvard Hollertz ledarartikel i tisdagens tidning är tyvärr ett exempel på antingen konspirationsteorier eller okunskap.

    Visst skulle man som i Hollertz teorier kunna tänka sig att Sverige har stängda gränser och mejeriprodukter inte kan importeras eller exporteras över gränsen. Att i denna bubbla säljs allt som produceras till ett högt pris.

    Men mejerimarknaden är precis som alla andra marknader utsatt för global konkurrens. Sverige ingår i EU där produkter och tjänster säljs fritt över gränserna. Och Arla måste precis som alla andra företag acceptera denna konkurrens.

    På något sätt har Hollertz kommit fram till att Arla skulle hålla tillbaka prisutvecklingen mot handeln. Om detta resonemang stämmer borde det finnas en uppsjö av framgångsrika helsvenska mejeriföretag som profilerar sig på sin prismodell. Det gör det inte. Helt enkelt därför den bubbla med stängda gränser som Hollertz tänker sig inte existerar i verkligheten. Det räcker med att ställa sig vid smörhyllan eller vid hyllan för laktosfria produkter för att konstatera att importen av billiga mejerivaror är enorm.

    Den svaga utvecklingen för svensk livsmedelsproduktion efter EU-inträdet finns både utrett och beskrivet i den statliga konkurrenskraftsutredningen SOU 2015:15. I den nämns aldrig Arlas prismodell. Slutsatserna är däremot att vi bönder måste vara konkurrenskraftiga på en öppen marknad. Och av någon anledning bortser ATL även från detta.

    Arlas medlemmar tog 2000 beslutet att fusionera med dåvarande MD Foods. Det var ett beslut som togs i ljuset av en kraftigt ökad importkonkurrens med öppna gränser efter Sverige gått med i EU.

    Man förstod också att det behövdes egna möjligheter att möta importen och skapa möjligheter till export. Så man valde en väg för att sprida risker över flera marknader och för att vara del av ett större företag med starkare förhandlingsposition och mer resurser till att driva utveckling av mejerimarknaden. Något som i dag är viktigare än någonsin.

    Arla är inte felfria. Det finns alltid möjlighet till förbättring. Jag är övertygad om att det är mer konstruktivt att fokusera på hur vi kan utveckla mejerimarknaden och därmed öka den kaka som vi mjölkbönder ska dela på än ägna kraft åt hur den ska fördelas. Men det går inte att backa in i en värld som inte existerar och tro att handeln över gränserna kommer att stängas.

    Jonas Carlgren

    Styrelseledamot i Arla och mjölkbonde

    LÄS VIDARE: Replik | ”Arla brister i argumentationen”

    Tack!

    Ditt debattsvar är nu inskickat.

    Skicka in debattsvar

    Till toppen