facebooktwittermail

Danskt lantbruk på charmoffensiv

Den nya berättelsen ska förändra allmänhetens bild av de danska bönderna, från aningen kantstött till positiv. Kostnad för reklamkampanjen: 70 miljoner kronor.

Lantbruket i Danmark har just inlett en rejäl charmoffensiv. Stora annonser i dagstidningarna och en lång rad initiativ ska tillsammans radera ut bilden av bönder som alltid klagar och gruffar.

I stället ska här tecknas en ny och positiv profil av en näring i samklang med resten av samhället.

Demonstrationer


Det sker samtidigt som bönderna samlas till stora protestdemonstrationer.
De är trötta på nya miljökrav och vad de betraktar som onödig inblandning av politiker och tjänstemän.

Många lantbrukare är hårt drabbade av finanskrisens efterdyningar. De köpte mark då priserna var skyhöga för två, tre år sedan. Sedan dess har markpriserna sjunkit med 30 procent och många lantbruk riskerar konkurs. På pappret är de rejält insolventa.

Tillväxt


Lantbruksnäringens ledning kallar reklamkampanjen för Den nya berättelsen och har ambitionen att berätta den positiva historien och hur Danmarks gamla, stolta huvudnäring bidrar till tillväxt och välfärd i landet.

Michael Brockenhuus-Schack, ordförande i huvudorganisationen Landbrug & Fødevarer, vill göra upp med lantbrukarnas roll som offer.

- Vi har hamnat i en situation där vi har offerrollen. I stället ska vi bli kända för våra starka sidor och berätta hur vi kan skapa värden både för oss själva och för samhället, säger Brockenhuus-Schack.

Den treåriga kampanjen kostar totalt 70 miljoner svenska kronor.

Kritikerna säger på förhand att det är pengar i sjön och att bönderna bara försöker slippa undan så billigt som möjligt från samhällets krav på bättre miljö och djurvälfärd.

I otakt med tiden


En av lantbrukets hårdaste kritiker är miljöjournalisten och författaren Kjell Hansen. Enligt honom är lantbrukarnas självbild inte i takt med tiden och resten av samhället.
- Om och om igen blir vi bombarderade med påståenden som beskriver lantbruket som Danmarks viktigaste näring med 20 procent av landets export och mer än 10 procent av sysselsättningen. Men båda siffrorna är kraftigt överdrivna, säger Kjell Hansen.

Gustav Bech Jensen