Caterpillars signum, det förhöjda drivhjulet, finns nu på den nya generationen D7-schaktare. Det ska enligt tillverkaren ge högre prestanda och bättre köregenskaper. Underredet är också förstärkt vilket ska göra maskinen både kraftigare och hållbarare.
Förhöjt drivhjul och effekt i Cats nya
Nya Cat D7 har fått tillverkarens typiska förhöjda drivhjul. Den ska också vara effektivare och tåligare jämfört med sin föregångare.
Steg V-motorn ger 197 kW och är kopplad till en helautomatisk 4-växlad låda. Det ska enligt tillverkaren ge lägre bränsleförbrukning och en mjukare körning. Den nya drivlinan tillsammans med en högre vikt (6 procent) och starkare motor (12 procent) ska göra att Cat D7 har upp till 8 procent högre kapacitet än föregångaren D7E.
Cat D7 är också förberedd för fjärrstyrning. Några andra funktioner som också är standard på de maskiner som kommer till Sverige:
• Cat Slope Indicate. Skärmen visar överskådligt maskinens arbete i sluttningar som referens.
• Blade Load Monitor. Visar i realtid hur mycket last som schaktbladet hanterar för att föraren enkelt ska kunna anpassa schaktningskapaciteten.
• Operator ID with Security. Ger en högre säkerhetsnivå och innebär att föraren även måste använda en kod för att starta maskinen.
• Steering Radius Control. Kombinerar styrnings- och inbromsningsfunktioner för att automatiskt växla ned och ge snävare svängradier.
I höst kommer de första D7-maskinerna till Sverige.
Cat D7
Vikt: 28 677 kg
Marktryck: 434 kPa
Bladkapacitet: 6,2 m3
ATL på plats när det var Europapremiär för Cats el-schaktare: