BM Agri hyr silon i Tärnsjö och var det företag som anlitade det utländska åkeriet eftersom spannmålen skulle exporteras.
– Åkeriet kan i sin tur köpa upp tjänsten av andra. Så man vet aldrig vem som kommer och hämtar spannmål, säger Mats Eriksson.Han bekräftar att det var ett polskt åkeri och att fordonsvågen vid silon var trasig just den veckan.– Så den enda våg som gick att använda var bilens egen våg, säger han.Han påpekar däremot att detta inte är någon ovanlig situation. Ofta lastar BM Agri spannmål direkt från gårdar och här finns inga fordonsvågar att tillgå. När spannmål lastas på en bil är det i princip alltid slutkundens vikt som gäller. Det brukar handla om runt 30 ton.– Både vi och kunden vill att vikterna ska vara normala. BM Agri har inget intresse av att bilarna ska lasta för mycket eftersom vi betalar ett tonpris till åkeriet, påpekar han.Chef på BM Agris: "en olyckshändelse"
Mats Eriksson på BM Agri betraktar incidenten som en olyckshändelse och menar att ansvaret helt ligger hos åkeriet.