facebooktwittermail

Cats nya 90-tonnare slösar inte med energin

Caterpillars nya grävare i 90-tonsklassen får samma energisparlösning som vissa av tillverkarens större modeller. En lösning som uppges öka produktiviteten med 10 procent.

Ett hydrostatiskt system tar tillvara bromsenergin från svängmomentet. En funktion som tidigare bara har funnits på vissa större modeller. Det ska ge ett 10-procentigt energitillskott som ökar produktiviteten lika mycket då det ger möjlighet att använda större skopor.

En annan bränslebesparande detalj är att kylsystemet har en ny fläkt som bara ska gå när det behövs. Fläkten går också att köra åt andra hållet vilket ska underlätta rengöringen och därmed förbättra driftseffektiviteten.

FOTO: CAT

Systemet ska enligt Caterpillar också minska underhållskostnaderna med upp till 20 procent jämfört med föregångaren 390F.

Vill du ha mer entreprenadnyheter i ditt FB-flöde?

Följ ATL-Entreprenad på Facebook

Den nya modellen uppges också enligt tillverkaren klara av tuffare jobb än föregångaren då bom och sticka ska vara dubbelt så starka på grund av flera nya förstärkningar.

Hydraul- och bränslefiltren har också fått en betydligt längre livslängd vilket ska minska underhållskostnaderna.

FOTO: CAT

Fler nyheter med den nya 90-tons grävmaskinen som Caterpillar lyfter fram:

• Tiltbar konsol som gör det enklare att kliva in- och ut ur hytten.

• Avancerade upphängning av hytten som ska minska vibrationerna med upptill 50 procent jämfört med tidigare modeller.

• Förbättrade AC som ska hålla temperaturen i hytten på önskad nivå oavsett hur varmt eller kallat det är utanför.

• Programmerbara joystickknappar med möjlighet till individuella inställningar.

• Större fönster runt om för att förbättra sikten.

• Möjlighet att välja till ett 360-graders kamerapaket som kombinerar flera bilder för att förbättra operatörens sikt i alla riktningar.

Cat 395

Motor: Cat C18

Effekt: 543 hk (405 kW)

Vikt: 93,2 ton

Max grävdjup: 9,67 meter

Räckvidd: 14,7 meter

Cats nya bandschaktare ska spara 20 procent av bränslet: