Cat vässar tungviktare
100-tonslastaren 922 har fått betydligt bättre prestanda.
Cat uppdaterar nu sin storsäljare i det största segmentet, Cat 992. Lastkapaciteten på den nya modellen är mellan 25,5 och 30 ton beroende på utförande.
Maskinen har nu en totalvikt på 105 ton och den nya steg V-motorn är på 814 hästkrafter. Enligt tillverkaren så är denna version upp till 48 procent mer bränsleeffektiv och har 10 procent lägre underhållskostnader jämfört med sin föregångare.
Den nya 992:an har också utrustats med flera funktioner som ska underlätta vid lastning samt minska slirning för att spara både bränsle och däck. Hytten har fått större glasytor vilket ska öka sikten och två LED-skärmar som hela tiden ska uppdatera föraren på maskin- och lastdata. Sammantaget ska det öka produktiviteten med över 30 procent, enligt tillverkaren.
Den första 992:an lanserades redan 1968. Caterpillar har bara två större modeller i sitt utbud. 130-tonnaren 993 och 240-tonnaren 994. Världens största hjullastare, som bland annat går i Aitikgruvan, är Komatsus L-2350 som väger 270 ton.
Kobelco lanserar stor grävare med liten rumpa
Nu släpper Kobelco sin största bandgrävare med kortrumpa. SK380SRLC har en tjänstevikt på över 36 ton och en lyftkapacitet på över 12 ton. Den turboladdade sexcylindriga steg V-motorn utvecklar 200 kW. Från bommen till bakändan är det 1,9 meter. Maximalt grävdjup är 6,99 meter och räckvidd 10,93 meter.
Volvo CE skippar världens största maskinmässa
Det blir ingen närvaro på Bauma nästa år för Volvo CE. I stället ska den svenska maskintillverkaren satsa på egna event samt öka investeringarna i digitala kanaler och kampanjer.
Senaste Baumamässan hölls 2019. Då hade den över 3 500 utställare och närmare 630 000 utställare.
Volvo utesluter dock inte att man kan komma tillbaka till Bauma i framtiden.
”Vi kommer att fortsätta att granska hur våra kunder vill interagera med oss och basera vår strategi på deras behov och krav”, säger Volvo CE:s Europachef Carl Slotte i ett pressmeddelande.
Renault ska ha eldrift i alla segment 2023
Volvos dotterbolag Renault Trucks har i dag eldrift för lastbilar upp till 26 ton. Men senast 2023 ska det finnas helelektriska drivlinor som alternativ även för fjärrtransporter.
Bolaget siktar också på att ha ett större sortiment av lastbilar som drivs av vätebränsleceller, främst för krävande och tunga fjärrtransporter, under senare delen av detta årtionde.
Premiär för Arlas första ellastbil
Premiärturen för Arlas nya eldrivna lastbil gick till ett gymnasium i Göteborg. Lastbilen är en Volvo FE Electric med en totalvikt på 27 ton och en elektrisk drivlina på motsvarande över 500 hästkrafter. Den ska ha en räckvidd 12 till 15 mil och ska därmed klara ett arbetsskift på en laddning.
”Elektrifierade lastbilar är en viktig pusselbit i Sveriges klimatresa mot noll utsläpp. För stadsnära transporter kommer elektrifiering vara ett huvudspår i omställningen och Arla tar härmed viktiga steg i omställningen mot fossilfria och koldioxidfria transporter”, säger Johan Selvén, försäljningsdirektör Volvo Lastvagnar, i ett pressmeddelande.
Så mycket ska reduktionsplikten öka
Till 2030 ska utsläpp av fossil koldioxid ner med 28 procent för bensin och med 66 procent för diesel. Det är innehållet i en lagrådsremiss som regeringen har beslutat om. 40 procent av växthusgasutsläppen står arbetsmaskiner och transportsektorn för.
Regeringen vill även förbjuda palmolja i fordonsbränslen från 2022.
Missa inga nyheter!
Vill du ha samtliga ATL:s teknik- och maskinnyheter direkt i din mejl? Gå bara in på atl.nu/nyhetsbrev/ och välj teknikbrevet. Då får du samtliga teknik- och maskinnyheter klockan 20.00 varje söndag.