Målet är att den ska bli klar till vårbruket. Motorn är frisk och snabbväxeln fungerar. Under vintern får traktorn en översyn och uppfräschning. Hytten gås igenom, de slipar rost och lackar. AC-pump och starmotor blir nya. TWIN-däck ska den få där bak och som kronan på verket ska de göra en hellackering. Peter Parneborg i Bollnäs har en vurm för fyrhjulsdrivna traktorer från Volvo BM och det driver honom att mecka med en traktorklassiker. Men det ska inte bli en utställningstraktor.
Brukstraktorn som är kul
Det ska bli en enkel och bra brukstraktor. Därför står det en trettio år gammal Valmet 2105 i verkstaden för en rejäl översyn. Men det finns också ett intresse för den här typen av traktor och utrymmet har ju Peter Parneborg.
Vad ska den användas till när allt är klart?
– Vi ska inte köra hårdproduktion men vi ska dra en ny tio meters vält med den. Det blir en resurs. De nya traktorerna står ju alltid kopplade till något, säger Peter. En åtta meters strängläggare, transporter, balfräsning och plöjning med en fyrskärig plog blir några av de andra arbetsuppgifterna. Att han hellre plöjer med den gamla traktorn än den nya förklarar han med att de två anställda kan göra annat när Peter plöjer med sin 2105:a.
Det blir dyrt det här?
– Ja, men det är ju så förbaskat roligt. Jag vill ju ha en sån här traktor.
Verkstaden på gården har gott om plats. I företaget finns både lastmaskin och lastbil. Peter har turligt nog också en kompis som är pensionerad mekaniker. Det underlättar enormt men den beräknade arbetstiden för projektet blir ändå runt 200 timmar. Kostnaden landar på cirka 40 000 kronor. Då är inte däcken av det finaste märket.
Vilka nackdelar finns det med att köra en äldre traktor?
– Det kan bli svårt att få tag på delar om det blir generalras.
En Valmet 2105 har Intercooler som även den fungerar väl och ger mer kraft. Motorn är inte påställd och Peter kommer inte skruva på bränslepumpen för att höja den möjliga effekten. Han är dessutom rädd om snabbväxeln som kan haverera om momentet blir för högt vid växling.
Intresset för traktormodellen gör att Peter Parneborg använder den mängd tid som behövs, annars hade han köpt en ny traktor. Han vill få en robust och bra traktor till en ganska billig peng och så vet han vad som har gjorts med den.
Volvo BM Valmet 2105 och Valmet 2105
Tillverkningsår: 1985-1987
Tillverkare: Volvo BM
Motor: Sexcylindrig Volvo TD 60K med turbo och intercooler
Cylindervolym: 5,5 liter
Motoreffekt: 163 hästkrafter vid 2 300 rpm
Vridmoment: 555 Nm vid 1 600 rpm
Växellåda: 14 växlar fram och 4 back, i Sverige. Utan spärr 16 växlar fram. Osynkroniserad. Snabbväxel.
Hjulbas: 2,85 meter
Längd: 4,8 meterHöjd: 3,060 meter
Dieseltank: 210 liter
Vändradie: 5,4 meter
Däck, fram: 16.9R28
Däck, bak: 20.8R38
Vikt: 6 680 kilo
Ljudnivå i hytt: 81 dB
Pris 1985: 360 000 kronor
Källa: ”Från Munktells till Valmet” och Traktorkalendern