facebooktwittermail d

Bluffmakaren i Tallinn

Det här är 36-årige Henry Delone i Tallinn. På två år har han bluffat svenska bönder och andra före­tagare på nästan 40 miljoner kronor. Genom sitt bolag Nummerupplysningen skickar han fakturor på tjänster de lurats att beställa.

Nästan alla företagare har fått brev från Nummerupplysningen. De ser ut som ofarliga adressändringar men är beställningsblanketter av tjänster som knappast någon vill ha. Den som skriver på och skickar in till en adress i Malmö får betala 11 790 kronor.

Men Nummerupplysningen finns inte i Malmö utan i Tallinn. ATL reste till adressen där bolaget är registrerat för att leta upp dem som står bakom bluffen.

Öppettiderna är enligt webbplatsen 9–16 men dörren till det moderna kontorshuset är låst. Det finns ingen dörrskylt eller ringklocka. Enda kontaktmöjligheten är ett svenskt telefonnummer.

Varken ”Krister” eller ”Stefan Karlsson” som svarar i telefon säger sig ha tid att komma ner och öppna åt mig.

40 miljoner

Enligt Estlands bolags­register ägs företaget av en Henry Delone. Om jag mejlar mina frågor lovar ”Stefan” att kontakta honom.

Efter tjugo minuter öppnas dörren och en ung man i plasttofflor kommer emot mig. Han presenterar sig som ägaren Henry Delone och lovar en intervju nästa dag.

Henry Delone är skriven i det hus i Tallinn där företaget ligger. Han är svensk men utvandrade 2010 från en adress på Östermalm i Stockholm. Sedan dess har han inte deklarerat någon inkomst i Sverige.

Det estländska bolagets senaste årsredovisning visar resultatet för 2013 och 2012. Där framgår att bolaget fakturerat nästan 40 miljoner svenska kronor under de två åren.

”Ska läsa igenom”

Nästa dag kommer Henry Delone som avtalat till lyxiga Swissotel i Tallinn. Han säger att han säljer en seriös nummerupplysningstjänst med appar och allt och är upprörd över att organisationer som Svensk Handel uppmanar företagare att polisanmäla hans bolag. Svensk Handel har också gjort mallar på sin webbplats för hur man vägrar betala fakturor från Henry Delone.

– Polisanmälningarna dök upp efter det att Svensk Handel började skriva att kunderna skulle göra det. Innan var det ingen som klagade, säger han.

Men förstår du inte att folk tycker att de luras in i ett avtal fast de tror att de bara rättar sakfel?

– Vi riktar oss till företagare som bör veta att de ska läsa igenom det de skriver under.

De som blir lurade får skylla sig själva?

– Nej, det har jag absolut inte sagt. Och är det någon som inte vill ha tjänsten brukar vi vara rätt medgörliga. Vi har gjort ett stort antal krediteringar när vi tyckt att det funnits skäl till det.

Faktureringen för 2014 säger sig Henry Delone inte känna till men tillägger via mejl efter intervjun att nivån är ungefär som tidigare år. Då har svenska företagare fått räkningar för nästan 60 miljoner under tre år.

 

LÄS MER: Lyxkontoret som inte finns –– De är värst genom tiderna –– Hämnd med returporto meningslöst