facebooktwittermail d

Axfood tror på resultat i linje med 2016

Axfood redovisar ett rörelseresultat på 487 miljoner kronor för det andra kvartalet 2017.

– Tillväxten är genomgående stark, säger vd Klas Balkow.

Tillväxten är genomgående stark, säger Axfoods vd Klas Balkow.
Tillväxten är genomgående stark, säger Axfoods vd Klas Balkow.

Axfoods försäljning uppgick till 11 925 miljoner kronor under kvartalet. Analytikerna hade räknat med en försäljning på 11 794 miljoner kronor. Rörelsemarginalen blev 4,1 procent. Här väntades en marginal på 4,3 procent, enligt SME Direkt.

Axfood upprepar sin prognos om att rörelseresultatet för helåret 2017 kommer att vara "i linje med" 2016 års utfall på 1 902 miljoner kronor medan analytikernas förväntningar låg på 1 948 miljoner.

Bolaget står också fast vid prognosen att investeringarna 2017 uppgår till 800-900 miljoner kronor.

Nya butiker öppnas

Axfood kommer under andra halvåret att fortsätta med att fokusera på sina prioriterade områden; tillväxt, omnikanalstrategin och hållbarhet.

Bland annat öppnas fem nya butiker under resterande delen av året. I augusti väntas flaggskeppsbutiken Hemköp City att slå upp dörrarna.

Trots att Axfood inte har alla marknadssiffror än bedömer vd Klas Balkow att bolaget har tagit marknadsandelar under det andra kvartalet med hänvisning till att nettoomsättningen ökade med 6,4 procent under första halvåret.

Påverkades positivt

– Tillväxten är ju genomgående stark, vi växer med över 9 procent som koncern under kvartalet så är det ju tillväxt på över 1 miljard. Framförallt visar Willys en stark jämförbar försäljning, säger Klas Balkow.

Omsättningstillväxten, som under andra kvartalet uppgick till 9,4 procent, påverkades positivt av förvärvet av Eurocash och att påsken i år inföll under andra kvartalet.

LÄS OCKSÅ: Svenskt till 100 procent

LÄS MER: Ny vd köper 10 000 aktier första dagen