facebooktwittermail

ATL testar en eldriven klassiker

Kan en över 2 000 år gammal uppfinning fortfarande utvecklas? Visst! Vår kära skottkärra har fått eldrift. Längst ner i artikeln hittar du webb-tv från när ATL testar skottkärran.

SÖDRA SANDBY ATL
Om det var kineserna eller egyptierna som uppfann skottkärran verkar historikerna fortfarande tvista om. Men den eldrivna varianten Styrbjörn kommer i alla fall från Stockholms skärgård och ATL sätter den på test i terrängen utanför Södra Sandby i Skåne.

Testexemplaret som ATL fått är färdigmonterad. Det går också att köpa en konverteringssats, med hjul/motor, batteri, laddare och gasreglage, och montera på sin favoritkärra.



Hjälp i uppförsbackar


Det är kanske främst i uppförsbackar som en hjälpmotor behövs. Vi lastar 80 kilo sand, vilket är tillverkarens rekommenderade maxlast i uppförsbacke, slår om strömbrytaren, lyfter i skalmarna och trycker ner gasreglaget med höger tumme.

Ett litet surrande hörs från hjulet och en märklig känsla infinner sig när den runt 100 kilo tunga kärran tuggar sig i väg.

Den klättrar uppför backar som är helt omöjliga för en normalstark person att bemästra med en vanlig skottkärra med samma last.
Vi överlastar med ytterligare 20 kilo och även det fungerar. Det som enligt tillverkaren kan hända är att en säkring brinner om det går för tungt.



Håller i fem timmar


Batteriet uppges hålla för fem timmars kontinuerlig drift. I det långdistanstest som ATL gör kör vi knappt tre kilometer. Det tar cirka 40 minuter med 100 kilos last. Batteriet fortsätter utan att tappa kraft.

Sammanfattningsvis känns motordriften som mycket bra grej för den som har behov av att köra tunga saker i lutningar.

Konstruktionen med batteripaketet i gjuten aluminium och vädertätade kopplingar känns väldigt robust och klarar sannolikt hårda tag.

För den som kör mycket är detta en given succé, men priset på nästan 5 000 kronor inklusive moms för konverteringssatsen, eller nästan 7 000 inklusive kärran, gör nog att målgruppen krymper.

Och ja, den går att köra som vanligt om batteriet tar slut, åtminstone framåt.

Hans Dahlgren