facebooktwittermail

Tunga hjältar i skogen

De är tuffa, hårda och jobbar dygnet runt. Här är ATL-följarnas tuffa skogshjältar på Instagram!

Det finns nog inga maskiner som utsätts för så stora utmaningar som dagens stora skogsmaskiner. Många går i tvåskift och det är en brutal närkamp med sten, stubbar och bottenlösa träsk. De maskiner som utsätts för de allra största påfrestningarna måste vara de som går som markberedare. Till det hårda jobbet väljs de absolut kraftigaste skotarna ut och jag har stött på entreprenörer som dessutom ”skor” underredet med en extra 8 millimeters stålplåt. Snacka om pansarvagn!

FOTO: PRIVAT
Skördaren har kran RK200 och skördaraggregat EGS700. Maskinen når 10 meter och under plåtarna mullrar en 8,1 liters John Deere-motor. FOTO: PRIVAT
Rottnes skördaraggregat EGS700 in action. FOTO: PRIVAT

När jag var på min första skogsmässa, Elmia Wood 1983, såg jag de stora elefanterna showa. Jag och den stora publiken förtrollades av de stora skördarna och skotarna på upp mot 20 ton. De jag minns bäst är skotarna Kockums 85-35, ÖSA 260 och engreppsskördarna så klart. Engrepparna var då fortfarande en ganska ny företeelse.

Skotaren Valmet 890 är officiellt en 18-tonnare men det går att få på några ton till. I dag heter maskinerna Komatsu och huvudkontoret finns i Umeå. FOTO: PRIVAT
Här kommer Freddes Skogstjänst smygande med sin John Deere 1110G-skotare. Företaget har även en John Deere 1170G-skördare. FOTO: PRIVAT
Det går bra nu och John Deere-skotaren har snart kört ut allt. FOTO: PRIVAT
Adam Sillén har fått på ett rekordlass på Rottneskotaren. Här snackar vi ton. FOTO: PRIVAT

Men redan då var de stora tunga maskinerna ifrågasatta så klart och det kommer de säkert att vara för alltid. I dag är matchvikter på över 20 ton vanliga i slutavverkningar och på skotarna kommer en last på nästan lika många ton.

Komatsu 865 och Oliver Runarsson skotar i det härliga solskenet. 865:an har en matchvikt på 19 ton och lastar 15 ton FOTO: PRIVAT
Komatsu 865 togs fram för att passa i allt från gallringsjobb till slutavverkning. FOTO: PRIVAT
Rislass de lux på en Valmet 840. Bild från Oliver Runarsson. FOTO: PRIVAT

Sedan 1983 är det väldigt mycket som hänt med maskinerna. Som du kan se på ATL-följarnas bilder här på uppslaget så är stora däck och boggin, skonsamma band eller kedjor snarare regel än undantag. Men största revolutionen hittar du självklart inne i hytten med datorer, gps och kartor. I dag är maskinerna intelligenta och skördarna och skotarna jobbar i team.

Adam Kling jobbar med en Skogsolle på en BJM-bärare. FOTO: PRIVAT
Här är det snygg gallring. FOTO: PRIVAT
Sexhjulsdriven BJM-bärare i arbete. FOTO: PRIVAT
William Mattsson är ute på jobb med Komatsu 855, Snyggt lass, eller hur!?! FOTO: PRIVAT
Skördaren Ponsse Ergo med ett H73-aggregat i hårt arbete. FOTO: PRIVAT
Ergo kommer 2001 och Ponsse-maskinerna tillverkas i finska Vieremä. FOTO: PRIVAT
Skördaren Ponsse Scorpion är en riktigt stabil och trevlig maskin, berättar Emil Andersson. FOTO: PRIVAT
Tjällossning och Timo Huovinen kämpar tappert. Med lite hjälp går det hur bra som helst. FOTO: PRIVAT
Djup snö och fullt lass är inga problem för Timberjack 1710. Bild från Olof Rohdin. FOTO: PRIVAT
Nu snackar vi okej lass på Timberjack 1710. FOTO: PRIVAT
Vadå fullt?! Olof Rohdin har tagit bild på skotarlasset. FOTO: PRIVAT
Skördaren Timberjack 1470D i slutavverkning i Värmland. Maskinen går med band på boggin året runt. FOTO: PRIVAT
I Timberjack hittar du generna från bland andra Lokomo, Kockums, ÖSA och Bruun. FOTO: PRIVAT
Timberjack är ett av världens coolaste namn och logotypen är en sittande åsna. 2000 köps Timberjack av John Deere och maskinerna tillverkas i dag i Finland. FOTO: PRIVAT
Ont om tjäle och Marcus Sjöberg stannar med Ponsse-skotaren. FOTO: PRIVAT

Följ ATL på Instagram!

ATL:s Instagram fokuserar vi på maskinerna inom lantbruk, skogsbruk och entreprenad. Gå gärna in och följ oss, det läggs upp nya och gamla maskiner flera gånger om dagen. Vi heter tidningenatl. Välkommen in i maskinvärlden!