facebooktwittermail

Arla startar digital outlet - ska minska matsvinnet

Arla lanserar en digital plattform där mejerivaror med kort hållbarhet ska säljas billigt till handel och restauranger.

Arla lanserar en digital plattform där mejerivaror med kort hållbarhet ska säljas billigt.
Arla lanserar en digital plattform där mejerivaror med kort hållbarhet ska säljas billigt. FOTO: LARS PEHRSON/SVD/TT

Målet är att de färska produkterna på så sätt ska komma till användning.

Med en outlet kan företaget hitta ett sätt att sälja färskvaror som närmar sig utgångsdatum, men som inte har beställts av handeln. Till exempel vid olika situationer när det råkar ha blivit överskott i produktionen.

“Nu drar Arla igång en digital outlet där vi helt enkelt sänker priset rejält när produkterna börjar närma sig bäst-före datum. Allt med målet att minimera matsvinnet.” säger Magnus Cohen ansvarig för kundservice på Arla i ett pressmeddelande.

"En riktig succé"

Under ett års tid har företaget drivit ett pilotprojekt och testat att sälja produkter med kortare tid till bäst före-datum till några få butiker.

“Det har blivit en riktig succé när vi testat. Konsumenter har vant sig vid att leta i hyllorna och våra kunder har använt dessa varor med billigare pris och kortare hållbarhet i sin egen marknadsföring. Nu rullar vi ut det i hela landet.” avslutar Magnus Cohen.