Systrarna Kristina Söderström och Sara Carlén som driver matbutik i Timrå har märkt varenda produkt med svenska råvaror i mejeri och ostdisken med en flagga. Initiativet har gått hem hos kunderna och vissa varor säljer dubbelt så mycket.
Lusläst innehåll
Men det har varit ett riktigt detektivarbete för systrarna som lusläst varenda innehållsförteckning. Det har också krävts samtal till leverantörerna.– Här är ju Ica mycket bättre än Arla. Jag har ringt Arla tre gånger till exempel, säger Kristina Söderström som är förvånad över det hon kallar en "dåliga märkning".Sedan i våras är Arla i gång med att trycka nya förpackningar där varje produkt med svenska råvaror ska prydas av en svensk mjölkkanna. Men först nästa vår räknar företaget att arbetet kommer att vara helt klart.
Större intresse
– Vi kör för fullt. Men det är en stor kostnad, och vi vill inte slänga redan tryckta förpackningar. Därför gör vi det eftersom, säger Daniel Emilson, pressekreterare på Arla.Diskussionerna om tydligare märkning har funnits i flera år på Arla, men på senare tid har intresset från konsumenthåll blivit större.– Importen av utländska produkter har ökat, det har triggat ingång önskan att se ursprung, säger Daniel Emilson.
LÄS MER: Systrarnas flaggmärkning blev succé för svenska varor